Trends in onderwijs en onderwijswetenschappen
-
Onderwijswetenschappen
-
OM0423
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
Inhoud
De Trends conferenties, waarvan de inhoud telkens verschilt, worden doorgaans tweemaal per jaar georganiseerd. De data van deze conferenties worden per academisch jaar gepland en gecommuniceerd. Er wordt van je verwacht dat je op basis van een literatuurstudie (Trends 2a) in het thema van de conferentie ingelezen bent, zodat je goed voorbereid naar de conferentie gaat. De opdrachten in de cursus begeleiden je hierin. Je kunt ook een recensie schrijven over een zelf gekozen externe conferentie mits deze conferentie een wetenschappelijk karakter heeft. In dit geval dien je vooraf een verzoek in bij de docenten.
In het eerste deel (Trends 1) van de cursus doorloop je het voorbereidings- en schrijfproces stapsgewijs aan de hand van opnames van een eerder gehouden conferentie. Zo oefen je het schrijven van een wetenschappelijke recensie.
In deel 2 (Trends 2.1) van de cursus verdiep je je in een onderwijskundig thema naar keuze. Belangrijk daarbij is dat jouw thema aansluit bij een conferentie die je in deel 2.3 van de cursus wilt bezoeken. Op basis van dit thema voer je een literatuurstudie uit die als wetenschappelijke basis dient voor de te schrijven recensie (Trends 2.2) . In het ideale geval sluit deze literatuurstudie (deels) aan bij je scriptieonderwerp.
In deel 2.3 van de cursus bezoek je de door jou gekozen wetenschappelijke conferentie en schrijf je een recensie (Trends 2.4). Hierin integreer je de kennis vanuit de literatuurstudie met de nieuw opgedane inzichten tijdens de conferentie. Daarnaast laat je tijdens de conferentie een actieve bijdrage zien, zoals het stellen van een vraag of het meedoen aan een discussie. Ook publiceer je deze recensie.
Over thema's en data van komende conferenties word je geïnformeerd via de cursussite in de digitale leeromgeving.
Tijdens de uitvoering van de opdrachten, speelt peerfeedback een belangrijke rol. Op diverse momenten ga je, samen met een peer, aan de slag zodat niet alleen de kwaliteit van je werk verbetert, maar je ook meer medestudenten leert kennen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deel 1 van deze cursus kun je:
• op academisch niveau (in voorbereiding en verwerking) kennisnemen van actuele trends op het gebied van onderwijs en opleiden
• deelnemen aan een conferentie in een academische setting en weet je antwoorden te krijgen op de gestelde leervragen
• een academische houding laten zien bij het deelnemen aan activiteiten in een academische setting, dat wil zeggen dat je voorbereiding, deelname en evaluatie als een eenheid op elkaar af zijn gestemd
• met een studiegenoot (je peerfeedbackpartner) samenwerken ter bevordering van de kritische reflectie
• een wetenschappelijke recensie schrijven over actuele trends en ontwikkelingen in onderwijswetenschappen.
Nadat je deel 2 van deze cursus hebt afgerond, kun je:
• je inhoudelijk voorbereiden op een conferentie door verwerking van achtergrondbronnen tot een literatuurstudie
• actief deelnemen aan een wetenschappelijke conferentie over onderwijswetenschappen
• tijdens de conferentie het gekozen thema wetenschappelijk bediscussiëren met sprekers en andere deelnemers
• over de opgedane ervaring (deelname aan een conferentie) rapporteren in een wetenschappelijke recensie
• met een peerfeedbackpartner samenwerken ter bevordering van de kritische reflectie op de literatuurstudie en de wetenschappelijke recensie.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Begeleiding vindt plaats via de digitale leeromgeving. Voorafgaand aan de conferentie neem je deel aan voorbereidende studieactiviteiten die deel uitmaken van de cursus en ondersteund worden door de docenten. Wekelijks kun je deelnemen aan een spreekuur waarbij een van de docenten uit het cursusteam aanwezig is.
Docenten
dhr. T. Debets MSc