Positief coachen
-
Psychologie
-
PM1312
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Evidence-based werken in coaching betekent ook gebruikmaken van kennis uit de klinische psychologie. Psychotherapie biedt immers een scala aan concepten en technieken die ook bij coaching kunnen worden toegepast.
Coaching is echter méér dan de loutere toepassing van een bepaalde methode of techniek. Minstens zo belangrijk zijn de kwaliteit van de relatie tussen coach en coachee, de vakbekwaamheid van de coach en het kunnen stellen van de juiste doelen.
Deze cursus biedt theoretische verdieping in coachingstheorieën en technieken. Daarnaast bevat de cursus diverse praktijkgerichte opdrachten, het oefenen van gespreksvaardigheden door het voeren van een coachgesprek, alsook reflectie op het eigen functioneren als coach.
De cursus bestaat uit een aantal thema’s. Als inleiding wordt coaching besproken vanuit een psychologisch perspectief en wordt de relatie tussen de psychologische wetenschap en coaching inzichtelijk. Naast onderzoek dat gericht is op de effectiviteit van coaching verschuift de focus tegenwoordig steeds meer naar de vraag wat coaching effectief maakt. In thema 2 wordt verder ingegaan op deze vraag en worden enkele factoren besproken die aan de effectiviteit van coaching bijdragen, zoals het belang van doelgericht coachen en de coach-coachee-relatie. In thema 3 maak je kennis met een aantal benaderingen van coaching, te weten gedrags- en cognitieve gedragsbenaderingen, humanistische benaderingen, existentiële benaderingen en constructieve benaderingen. Ten slotte maak je kennis met de positieve psychologie en levensloopcoaching en de vertaling naar de coachingspraktijk.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- kenmerken van coaching, coachingspsychologie en coaching vanuit de positieve psychologie beschrijven
- de meest gebruikte theoretische benaderingen (interventies) van coaching toelichten en deze illustreren
- de uitgangspunten van positieve psychologie en de rol daarvan in coaching beschrijven en illustreren
- aangeven en illustreren hoe een coach zijn vakinhoudelijke kwaliteit kan bewaken en bevorderen bijvoorbeeld door gebruik van diagnostische instrumenten
- het onderzoek naar coaching beoordelen aan de hand van de principes van evidence-based handelen en de werkzame elementen benoemen
- meerdere positiefpsychologische toepassingen (interventies) toelichten die gebruikt kunnen worden in coaching, en deze illustreren
- beredeneren welke kernvoorwaarden er zijn voor succesvolle coaching met name gericht op doelgericht coachen, de coach-coachee-relatie en de relatie met therapie
- reflecteren op jouw coachingsvaardigheden.
Meer informatie
Accreditatie
Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP. Er zijn 125 punten toegekend voor de categorie A&O-kennis en 15 punten voor de categorie A&O-vaardigheden.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 2. Aanmelden is alleen mogelijk als je bent toegelaten tot de mastervariant Levenslooppsychologie.
Deze cursus is ook toegankelijk voor afgestudeerde psychologen in het kader van registratie/herregistratie in de registers Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Zelfstudie met activerend online onderwijs door middel van online begeleiding en een online bijeenkomsten. Inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent via de online cursusomgeving.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Volg je de cursus buiten het kwartiel, dan ontvang je van de docent een vervangende opdracht.
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Meer informatie
Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP. Er zijn 125 punten toegekend voor de categorie A&O-kennis en 15 punten voor de categorie A&O-vaardigheden.