Klinische psychologie 4: de reflectieve scientist-practitioner
-
Psychologie
-
PM2002
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Deze cursus sluit de mastervariant Klinische psychologie af. Naast kennisverbreding biedt de cursus verdieping door het concreet en diepgaander toepassen van stof die eerder in het curriculum aan bod is gekomen en door stil te staan bij het eigen functioneren als psycholoog.
Je leert in deze cursus belangrijke en nieuwe inzichten uit wetenschappelijk onderzoek te volgen, op waarde te schatten en deze empirische kennis te koppelen aan de complexe klinische praktijk. Reflectie is een essentieel aspect van deze cursus, omdat reflecteren een belangrijke competentie is in de dagelijkse praktijkwerkzaamheden van de psycholoog (onder andere evalueren van en kritisch reflecteren op het behandelproces en reflecteren op het eigen functioneren tijdens intervisie). In deze cursus leer je kritisch te reflecteren op de wetenschappelijke basis voor keuzes in de praktijk (behandelplannen) en op actuele ontwikkelingen in de ggz. Je leert hierbij ook om je eigen toekomstige positie in het werkveld kritisch te evalueren. Er wordt regelmatig een link gelegd met ethische kwesties en beroeps- en gedragscodes voor psychologen. De cursus draagt hiermee bij aan de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en de attitude van een ‘reflectieve scientist-practitioner’ in wording.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- in de praktijk veelgebruikte psychologische behandelingen (CGT, schematherapie, ACT, persoonsgerichte experiëntiële psychotherapie psychodynamische psychotherapie en vaktherapie) onderscheiden en vergelijken aan de hand van de therapiedoelen en werkingsmechanismen
- aan de hand van een casusconceptualisatie de wensen/doelen van de cliënt identificeren en deze koppelen aan de mogelijkheden van verschillende gangbare psychologische behandelingen (CGT, schematherapie, ACT)
- relevante CGT-interventietechnieken benoemen en de toepassing ervan beschrijven voor een casus
- uitleggen wat het transdiagnostisch kader theoretisch inhoudt en toelichten hoe in de praktijk gewerkt kan worden volgens dit kader
- een beschrijving geven van de herstelgerichte visie op psychische problematiek
- het inzetten van ervaringsdeskundigheid in de behandeling beargumenteren
- uiteen zetten hoe een therapeutische relatie tot stand komt en bijdraagt aan het veranderingsproces van de cliënt
- op beredeneerde wijze inschatten wanneer professionele zelfonthulling past binnen de ethische kaders
- vanuit ethisch perspectief reflecteren op het belang van zelfzorg als psycholoog; en beschrijven hoe dit er in de praktijk uit kan zien
- kritisch kijken naar onderzoek naar de effectiviteit van psychotherapie en therapie specifieke en non-specifieke factoren onderscheiden
- reflecteren op je eigen patronen, blinde vlekken en valkuilen in je werk als (toekomstig) psycholoog
- reflecteren op je eigen (toekomstige) plek in het werkveld.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
De cursus is bedoeld voor studenten van de mastervariant Klinische psychologie.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Er vinden twee verplichte online bijeenkomsten plaats waarin je actief met de stof aan de slag gaat. Voorafgaand aan deze bijeenkomsten zijn er facultatieve inloopspreekuren. Inhoudelijke vragen kun je via de online cursusomgeving of e-mail stellen aan de docent. Daarnaast is er een gemodereerde discussiegroep.