ALG_STUDIUM_GENERALE_chatgpt_head_large.jpg

ChatGPT: een droom van een huiswerkmachine?

Zaterdag 7 oktober - SCHUNCK Heerlen 13.00 - 14.00 uur


Of je nu een werkstuk, boekbespreking of toets moet maken. Vraag hulp aan ChatGPT en binnen no time rolt er een briljante lap tekst uit. Maakt dat ChatGPT de ideale huiswerkmachine? Of een serieuze bedreiging voor het onderwijs?

Hoogleraar Halszka Jarodzka gaat in op de vraag wat docenten en leerlingen wel en niet kunnen met ChatGPT. Kan de chatbot hele scripties schrijven? Of is het eerder een krachtige bondgenoot die teksten kan verbeteren? Kortom: welke kansen biedt ChatGPT het onderwijs? En welke vragen moeten wetenschappers, beleidsmakers en docenten beantwoorden om ChatGPT zo in te kunnen zetten dat leerlingen ervan leren?

Wie is prof. dr. Halszka Jarodzka?

Halszka Jarodzka werd in 2019 benoemd tot hoogleraar Instructional Design for Online Learning aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, waar ze sinds 2010 onderzoek doet. Ze onderzoekt hoe studenten leren en hoe we het leerproces kunnen verbeteren door online instructies.

Jarodzka studeerde psychologie aan de Universiteit van Tübingen (Duitsland), waar ze in 2011 magna cum laude promoveerde. Ze is oprichter van de Special Interest Group 'Online learning processes' van de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Van 2014 tot 2018 was ze gasthoogleraar bij het Eyetracking Lab bij de Universiteit van Lund (Zweden). Eyetracking bestudeert letterlijk hoe we naar leerstof kijken en informatie opnemen. Daarmee kunnen we leerprocessen niet alleen beter begrijpen maar ook effectiever instructiemateriaal ontwerpen.