FROCOLE: App voor meer sociale interactie
Voor het project Feedback and Reflection in Online Collaborative Learning (FROCOLE), van Karel Kreijns, Maartje Henderikx en Kate Xu wordt een speciale app ontwikkeld. Deze mobiele feedback- en reflectie-app moet de sociale interactie verbeteren in ‘computer-supported collaborative learning’-groepen (CSCL) in het online hoger onderwijs. De app zal binnen twee vakken van de OU worden ingezet als pilot.
P(E)RFECT VAARDIG: Rolmodellen en peer feedback
Het project P(E)RFECT VAARDIG van Ellen Rusman en Rob Nadolski is een online methode voor interactief praktijkgericht vaardighedenonderwijs in het hoger onderwijs, gebaseerd op de Viewbrics-methode. Studenten kijken naar videobeelden van rolmodellen en naar opnames van zichzelf en anderen. Ze beoordelen hun eigen vaardigheden en geven elkaar feedback. De methode kan gebruikt worden bij zowel online- als contactonderwijs. In dit project wordt samengewerkt met de faculteiten Rechten en Psychologie en het Expertisecentrum Onderwijs (ECO) van de Open Universiteit en met de faculteit Rechten van de Universiteit Maastricht.
Stimuleringsregeling Online Onderwijs
De twee projecten vallen binnen de stimuleringsregeling Online onderwijs en Open leermaterialen van SURF – pijler Online Onderwijs. Binnen deze pijler worden instellingen uitgedaagd hun onderwijs uit te breiden met online onderwijsvormen. Of hun onderwijs te herontwerpen met de mogelijkheden die online onderwijs biedt. Dankzij de stimuleringsregeling van SURF kunnen instellingen kennis opdoen, experimenteren met online toepassingen en samenwerken aan lesmaterialen. In totaal werden in deze ronde 15 projecten gehonoreerd.