Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
$altText
Inleiding kunstgeschiedenis 1: de kunst van het kijken
Cultuurwetenschappen | 5 EC
Code CB0702
Prijsindicatie € 324
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

Kunstobjecten hebben gemeen dat ze bijzonder zijn en speciaal gemaakt. Ontsluiting van het bijzondere en het speciale zorgt ervoor dat 'wij' veel kunnen leren over de ideeën van de mensen voor en door wie deze objecten zijn gemaakt. Het onderwerp van de cursus Inleiding kunstgeschiedenis 1: de kunst van het kijken is dus het object waarnaar gekeken wordt en hoe dat te doen.
Daartoe biedt de cursus het benodigde instrumentarium aan. In het tekstboek deel 1 101 hoogtepunten van de westerse kunst zijn even zoveel objectbeschrijvingen met ruimhartige illustrering opgenomen. Samen bieden zij chronologisch gerangschikt een afspiegeling van de ontwikkeling van de westerse kunst van de Griekse oudheid tot aan de dag van vandaag. De objectbeschrijvingen, die samen hangen met de te bestuderen hoofdstukken uit het tekstboek deel 2 Manieren van kijken, leest u aandachtig door. Daarentegen bestudeert u de eerste twee theoretische hoofdstukken en vijf andere hoofdstukken, die u inleiden in het kunstmedium van de architectuur en vooral van de schilderkunst. Specifiek de studie van de hoofdstukken over de fresco-, portret-, altaar- en landschapschilderkunst verschaft u de kennis en het inzicht die nodig zijn voor het met goed gevolg verrichten van de individuele museumopdracht in het Rijksmuseum. Daartoe wordt u verder voorbereid door de practicumdag en geholpen door medestudenten, met wie u gezamenlijk de museumopdracht kunt vervullen. Het toepassen van de juiste 'taal' wordt ondervangen door het zogeheten ABC van de kunstgeschiedenis op de cursuswebsite en de Verklarende woordenlijst in beide tekstboeken.

Vaardighedencomponent
In de cursus Inleiding kunstgeschiedenis 1: de kunst van het kijken worden de volgende vaardigheden geoefend:
- het deskundig leren kijken naar objecten van westerse kunst;
- de herkenning van feitelijke en materiële gegevens aan objecten van westerse kunst en juiste benoeming ervan.

Leerdoelen
- Eerste aanzet tot een globaal beeld van de ontwikkeling van de westerse beeldende kunst en architectuur.
- Kennis van en inzicht in de verschillende schilderkunstige genres.
- Kennis van en inzicht in de bouw van de middeleeuwse kerk.
- Eerste aanzet tot de methodische basiskennis over mogelijke benaderingswijzen van objecten van westerse kunst.
- De toepassing van de hierboven opgedane kennis en inzichten.

Aanmelden

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart en wordt pas in het volgend academisch jaar opnieuw aangeboden.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus wordt in Nederland in kwartiel 3 (10 februari 2020 – 28 april 2020) begeleiding aangeboden. Deze begeleiding bestaat uit een introductiedag, respectievelijk in de studiecentra Zwolle, Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven, en uit de practicumdag in Utrecht. De introductiedag laat u ervaren wat onder kunst wordt verstaan, op welke wijze (ook) naar objecten kan worden gekeken en wat er zo al bij een lezing over een kunsthistorisch thema aan de orde komt. De practicumdag doet zijn naam eer aan, staat borg voor de authentieke ervaring met kunstwerken en gaat uit van uw actieve inbreng en van die van medestudenten. Onder begeleiding van dr. Frauke Laarmann-Westdijk neemt u deel aan het museumpracticum in Museum Catharijneconvent en van drs. Irmin Visser aan het architectuurpracticum in en om de Dom.
Deze practicumdag bereidt u voor op het gezamenlijk bezoek van uw groepje in verband met de museumopdracht. Omdat meer ogen meer zien en gezamenlijk over kunstwerken wordt gesproken, leert u van elkaar.
Zie voor precieze informatie de cursuswebsite in de digitale leeromgeving.

Begeleidingsbijeenkomsten


Amsterdam
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. drs. I. Visser
1. wo 19-02-2020 / 11.00-16.15 uur

Eindhoven
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. drs. I. Visser
1. vr 21-02-2020 / 11.00-16.15 uur

Rotterdam
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. drs. I. Visser
1. do 20-02-2020 / 11.00-16.15 uur

Zwolle
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. drs. I. Visser
1. ma 17-02-2020 / 11.00-16.15 uur

Docenten

Begeleiders: dhr. drs. Irmin Visser en mw. dr. Frauke Laarmann.
Examinator: dhr. drs. Irmin Visser.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Meer info

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit twee tekstboeken en een cursuswebsite in de digitale leeromgeving.
De twee cursusboeken zijn:
- Deel 1 101 hoogtepunten van de westerse kunst;
- Deel 2 Manieren van kijken.
De cursussite bevat de digitale begeleiding bij de twee leereenheden Visuele analyse en Rubricering, waartoe u de Hoofdstukken 1, 2, 6 (eerste deel), 7, 8, 9 en 12 uit deel 2 bestudeert alsook de bijbehorende objectbeschrijvingen uit deel 1 aandachtig leest. Bovendien kunt u hier het ABC voor het beschrijven van kunstwerken vinden, nodig voor het leren van de taal van de kunstgeschiedenis en de voorbereiding op de museumopdracht in het Rijksmuseum. NB In het buitenland woonachtige studenten kunnen desgewenst een individuele opdracht in een nabijgelegen museum verrichten.
Tevens bevat de cursussite een studentenforum of discussiegroep. Hier kunt u met medestudenten en - in het geval van de discussiegroep ook met de begeleider - informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.