Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
$altText
Perspectieven op Nederland in de moderne tijd. Debatten in wetenschap en samenleving.
Cultuurwetenschappen | 10 EC
Code CB0704
Prijsindicatie € 648
Deze cursus kunt u op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

Iedere tijd stelt zijn eigen vragen aan het verleden. Een historisch perspectief komt geregeld naar voren in tal van maatschappelijke discussies, vandaag de dag bijvoorbeeld over de omgang met het koloniaal verleden of de opkomst van de participatiesamenleving. Ook onderling voeren historici geregeld debatten over hun interpretaties van het verleden. Deze cursus toont u de dynamiek van het historische vak en brengt u tegelijkertijd kennis bij over belangrijke aspecten van het moderne verleden van Nederland.

De cursus is opgebouwd rond zes thema’s, waarbij zowel politieke als sociaaleconomische en culturele onderwerpen aan bod komen: Nederland als democratie, religie en samenleving, zorg en staat, lokaal en regionaal, Nederland en de koloniën, en Nederland en Europa. U bestudeert het historisch wetenschappelijke debat rond deze thema’s aan de hand van een selectie artikelen. In het verlengde daarvan relateert u de bestudeerde thematiek aan de huidige maatschappelijke discussies, inclusief de rol die historici daarin spelen. Aan de orde komen vragen als: was het wel zo dat de ‘verzuiling’ Nederland vroeger tot op het bot verdeelde? En vanuit welke motieven is onze verzorgingsstaat ontstaan – solidariteit met zwakkeren, of een verlangen naar individuele autonomie, dus de wens van burgers om in tijden van nood niet afhankelijk te zijn van particuliere liefdadigheid?

Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kunt u:
- overzichtskennis rond zes belangrijke thema's uit de Nederlandse geschiedenis na 1800 in eigen woorden uitleggen;
- perspectieven in historisch-wetenschappelijke en maatschappelijke debatten contextualiseren;
- de argumentatie in historisch-wetenschappelijke en maatschappelijke debatten analyseren;
- een eigen oordeel vormen over maatschappelijke en gerelateerde historisch-wetenschappelijke debatten;
- een kritische reflectie schrijven over een historiografisch en maatschappelijk debat.

Aanmelden

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

De inschrijfduur van 12 maanden start 14 dagen na de verwerking van uw aanmelding voor deze cursus. Aanmelden voor het tentamen kan pas nadat uw inschrijfduur gestart is.
Houdt daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus kunt u op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Standaardbegeleiding en een studiedag.

Begeleidingsbijeenkomsten


Openluchtmuseum Arnhem (Studiedag)
Kwartiel 3 - begeleider: dhr. dr. P. de Bruijn
za 04-04-2020 / 11.00-16.00 uur

Docenten

Mw. prof. dr. Gemma Blok, dhr. dr. Pieter de Bruijn e.a.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Regulier schriftelijk tentamen bestaande uit open vragen (ov) en een opdracht.

Tentamentoelichting

Regulier schriftelijk tentamen voor het eerste deel van de cursus.
Bijzondere verplichting voor het tweede deel van de cursus. Deze bestaat uit een ‘take-home’ tentamen van twee open vragen (ca. 300 woorden) en een essay (ca. 1.500 woorden).

Tentamendata

Schriftelijk tentamen: 13-11-2019, 03-02-2020, 06-07-2020.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Een 'schoon' verklarend Nederlands woordenboek (op eigen risico)

Meer info

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een reader en een digitale leeromgeving met 7 kennisclips, zelftoetsen en verwerkingsopdrachten.

Mediagebruik

Kennisclips via de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kunt u via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kunt u met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.