Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
$altText
Cultuurgeschiedenis van de oudheid
Cultuurwetenschappen | 5 EC
Code CB3002
Prijsindicatie € 324
Deze cursus kunt u op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

In de Ilias beschrijft Homerus Mycene als de machtigste van alle steden op de Peloponnesus en noemt het 'het goudrijke Mycene'. Volgens de overlevering was Mycene gesticht door Perseus, de zoon van oppergod Zeus en Danaë. De stadsmuur zou zijn gebouwd door de reus Cyclops. De beweringen van Homerus waren in de negentiende eeuw een belangrijke reden voor Heinrich Schliemann om de stad te gaan opgraven en onderzoeken. Wat hij en zijn opvolgers vonden was imposant en leek de teksten van Homerus te bevestigen.
De opgravingen van Mycene bevestigden het bestaan van de stad en zijn grootheid, maar over zijn ontstaan weten we niets meer dan wat de oude Griekse mythen ons vertellen. Zo vertelt de Homerus' Ilias hoe Agamemnon, de heerser van Mycene, de Grieken aanvoerde in de oorlog tegen Troje. Grieken en Romeinen van later eeuwen beschouwden deze teksten als geschiedenis, als echt gebeurd. Wij weten dat dat niet zo is, maar waar de grens tussen mythologie en werkelijkheid precies loopt, is onbekend.
De auteurs van Cultuurgeschiedenis van de Oudheid grijpen de stad Mycene aan om de mythologie te behandelen, die zo'n belangrijke rol speelt in de klassieke teksten. Zo gaan zij voortdurend te werk: twaalf steden dienen als uitgangspunt voor de behandeling van een hoofdthema uit de cultuurgeschiedenis van de klassieke Oudheid in haar geheel. Zo dient Milete voor de filosofie, Athene voor 'oorlog en vrede' en 'beeldende kunst', Alexandrië voor 'literatuur', Delos voor 'economie en handel', Rome voor 'staatsinstellingen en recht' en 'de samenleving', Nijmegen voor 'centrum en periferie', Ephese voor 'stedenbouw en architectuur', Constantinopel voor 'religie' en Ravenna voor 'de Oudheid na de Oudheid'. De hoofdstukken over de steden en de culturele thema's worden voorafgegaan door een inleidend hoofdstuk over het Middellandse Zeegebied.
Aan het eind van de cursus hebt u een uitstekend cultuurhistorisch overzicht gekregen van de Griekse en Romeinse wereld.

Leerdoelen
Kennis van de cultuurgeschiedenis van de klassieke oudheid in brede zin.

Aanmelden

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

De inschrijfduur van 12 maanden start 14 dagen na de verwerking van uw aanmelding voor deze cursus. Aanmelden voor het tentamen kan pas nadat uw inschrijfduur gestart is.
Houdt daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.

Aanbevolen wordt deze cursus te bestuderen na de propedeuse.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus kunt u op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Standaardbegeleiding.

Docenten

Examinator: dr. Stephan Mols. Hij is verbonden aan de Faculteit letteren van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Regulier schriftelijk tentamen bestaande uit open vragen (ov).

Tentamentoelichting

U dient zelf tijdig aan te melden voor een tentamen.

Tentamendata

26-08-2019, 13-11-2019, 21-04-2020, 25-08-2020.

Tentamenhulpmiddelen

Een 'schoon' verklarend Nederlands woordenboek (op eigen risico)

Meer info

Cursusmateriaal

- Tekstboek: N. de Haan en S. Mols ed., Cultuurgeschiedenis van de oudheid (Zwolle 2012).
- Werkboek: digitaal werkboek op de cursussite in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

De meeste cursussen bieden op de cursussite in de digitale leeromgeving een studentenforum of discussiegroep. Hier kunt u met medestudenten en - in het geval van de discussiegroep ook met begeleider - informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.