Kennis van de leerling
Kennis van de leerling
-
Cultuurwetenschappen
-
CB3402
-
5 EC
-
Vanaf € 352
Inhoud
Er wordt u een helder en actueel beeld geboden van hetgeen de meeste jongeren met elkaar gemeen hebben, namelijk de driedeling in hun leven die wordt gevormd door de elementen ‘thuis’, ‘op school’ en de ‘sociale media’. Een belangrijke invalshoek is de school als leefwereld van jongeren.
In de cursus komt verder de vraag aan de orde of het bij puberteit en adolescentie daadwerkelijk om een ‘moeilijke’ leeftijd gaat in een belangrijke transitiefase. Een terrein waarmee u als leraar in de onderbouw bij uitstek te maken krijgt. Orde houden is ook tegenwoordig een basisbeginsel in de klas en de school. Verder wordt in deze cursus uitvoerig aandacht besteed aan pedagogisch handelen en klassenmanagement: twee kerntaken van leraren. Ook staan bewezen succesvolle onderzochte lespraktijken centraal.
Het uitwerken van de bijbehorende studietaken biedt aangrijpingspunten bij het ontwerpen en inrichten van onderwijs aan deze leeftijdsgroep. U kunt er bij de voorbereiding op en tijdens uw stage en het lesgeven veel baat van hebben.
Leerdoelen
U heeft na het volgen van deze cursus (meer) zicht op:
- de belangrijkste psychologische en pedagogische processen die een rol spelen bij het opgroeien van jongeren;
- identiteitsontwikkeling, persoonlijkheids- en cognitieve ontwikkeling van deze leeftijdsgroep;
- veel voorkomende leerproblemen van jongeren en genuanceerde blik op verschillen tussen leerlingen en groepen leerlingen;
- kennis van de digitale leefwereld van jongeren;
- de wijze waarop ervaren leraren in de klas te werk gaan doordat u regelmatig in aanraking bent gebracht met videoclips van de lespraktijk van docenten;
- verantwoorde strategieën voor effectief pedagogisch handelen en klassenmanagement;
- de rol van Bildung, normen en waarden binnen het onderwijs en de pedagogische taken van de leraar.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
U moet deze cursus opnemen in uw opleiding als u de educatieve variant van de bachelor afrondt. (Het is niet meer mogelijk te starten met de educatieve variant van de bacheloropleiding.) Voor alle overige studenten geldt dat deze cursus alleen ingebracht kan worden in de vrije ruimte.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Studietaken in de digitale leeromgeving met bijbehorende opdrachten leiden u door de inhoud van de cursus. Voor elk van de 4 studietaken geldt een studielast van circa 30 uur. Er is in de digitale leeromgeving regelmatig contact voorzien tussen de docent en de student en tussen studenten onderling. Daarnaast wordt gecommuniceerd via telefonisch contact, online sessies of door het schrijven van en reageren op blogs en deelname aan discussiegroepen.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Cursusmateriaal
- Marzano, Robert J. e.a., Wat werkt? Pedagogisch handelen en klassenmanagement. Evidence based strategieën voor iedere leraar (Vlissingen 2010).
- Zeer regelmatig wordt gebruikgemaakt van actuele digitale bronomgevingen voor docenten als https://leraar24.nl, www.didiclass.nl, e.d.