Diversiteit en inclusie in de kunsten

Diversiteit en inclusie in de kunsten

  • Cultuurwetenschappen
  • CB6602
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Deze cursus bestaat uit een serie interdisciplinaire capita selecta waarin actuele vraagstukken rondom diversiteit en inclusie worden belicht vanuit een cultuurwetenschappelijk perspectief. Er wordt vanuit verschillende artistieke discoursen en praktijken gereflecteerd op de veranderende samenleving, waarbij processen van democratisering, canonisering en beeldvorming worden ontleed. Tevens wordt onderzocht hoe culturele producten als film, beeldende kunst, literatuur of theater al dan niet kunnen bijdragen aan een positieve beeldvorming omtrent diversiteit en inclusie.

Beeldende kunst en literatuur, maar ook film en theater lijken steeds meer de aangewezen plek om vanuit een meerduidig of gelaagd perspectief een blik te werpen op sociale vraagstukken en maatschappelijke debatten. In verschillende vormen van hedendaagse kunst wordt dan ook veelvuldig gereflecteerd op de thematiek van diversiteit en inclusie. Kunstenaars maken gebruik van hybride vormen van expressie en representatie waarmee aspecten van diversiteit en inclusie worden onderzocht en ze representeren de positie van ‘de ander’. Sommigen van hen doen dat op een reflectieve of verbeeldende wijze en stimuleren identificatie met de ander, zoals Alice Walker of Marieke Heitman. Anderen spelen meer actief een rol in het debat en confronteren het publiek onder de noemer van sociale sculptuur of activisme, zoals Taring Padi of Pussy Riot. Al deze vormen kunnen worden gezien als kunstactivisme waarmee geïntervenieerd wordt in het maatschappelijk debat om verandering tot stand te brengen.

Artistieke strategieën als appropriatie en adaptatie (toe-eigening en bewerking), maar ook verschillende vormen van representatie en vertaling, die door kunstenaars worden ingezet, maken dat er steeds op andere manieren naar situaties kan worden gekeken waardoor betekenis verandert. Daarbij staan een aantal begrippen die in cursussen 1 en 2 van het focusprogramma Diversiteit en inclusie al aan de orde zijn gekomen centraal, zoals ‘otherness’ (het anderszijn), ‘intersectionaliteit’ (kruispuntdenken), ‘hybriditeit’ (artistieke/ literaire processen waarin de vermenging van twee of meer van elkaar verschillende culturen vermengen tot nieuwe vormen), en ‘culturele dekolonisatie’ (het veranderingsproces van een maatschappij waarbij (westerse) koloniale denkpatronen over geschiedenis, wetenschap en cultuur worden teruggedrongen). Deze begrippen verwijzen naar specifieke theoretische concepten, maar kunnen ook worden ingezet als methode voor kritische analyse.

Deze cursus maakt deel uit van het Focusprogramma Diversiteit en inclusie.

Leerdoelen
Algemeen (Dublin-descriptoren)
Na het afronden van deze cursus kan je:
• kennis en inzicht op dusdanige wijze toepassen dat dit een professionele benadering van werk of beroep laat zien, en beschik je over competenties voor het opstellen en verdiepen van argumentaties en voor het oplossen van problemen op het vakgebied.
• relevante gegevens verzamelen en interpreteren (meestal op het vakgebied) met het doel een oordeel te vormen dat mede gebaseerd is op het afwegen van relevante sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke of ethische aspecten.
• informatie, ideeën en oplossingen overbrengen op een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten.

Specifiek
Na het afronden van deze cursus kan je:
• artistieke strategieën m.b.t. representatie van diversiteit en inclusie onderscheiden en kritisch beoordelen,
• vanuit een historisch perspectief de relatie leggen tussen actuele maatschappelijke debatten en methoden en strategieën van (activistische) kunstgroeperingen die hierop reflecteren,
• in schriftelijke en mondelinge uitingen bewustzijn tonen van bepaalde culturele denkbeelden en ‘framing’ door beeldvorming of subtekst, het verschil aantonen tussen vrijheid van meningsuiting, provocatie en belediging of discriminatie,
• een inclusiever taalgebruik hanteren,
• creatief gebruikmaken van de inzichten uit de bestudeerde leerstof en hier in schriftelijke en mondelinge presentatie verslag van doen.

Ingangseisen

Je hebt de cursussen CB6402 Denken over diversiteit en inclusie en CB6502 Dekolonisatie van erfgoed afgerond of staat er voor ingeschreven.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Begeleidingsbijeenkomsten (fysiek en online).

Begeleidingsbijeenkomsten


Kwatiel 3 - begeleider: mw.dr. N. Zonnenberg
Data volgen

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Reader en digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.