Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
$altText
Kunsthistorisch ordenen
Cultuurwetenschappen | 7,5 EC | Voor dit product gelden ingangseisen
Code CM0503
Prijsindicatie € 486
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

Wie een kunsthistorisch handboek leest of een museum bezoekt, verwacht met bijzondere objecten te zullen worden geconfronteerd. Objecten die zich op die plek onderscheiden van alledaagse voorwerpen en in deze hoedanigheid in een samenhangende, begrijpbare ordening worden gepresenteerd. Aan dit verwachtingspatroon liggen twee fundamentele vooronderstellingen ten grondslag. Ten eerste dat de objecten een verwantschap bezitten, aangeduid met de term kunst, en ten tweede dat deze verwantschap het beste tot uiting komt, wanneer de objecten onderling worden gerangschikt met inachtneming van hun overeenkomsten en verschillen. Dit kan een ordening zijn naar tijd, plaats, of maker, thematiek, stijl of bijvoorbeeld zoiets als formaat, compositie of kleur. De keuze, indeling en presentatie van de objecten zijn echter allesbehalve statisch. Het kunsthistorisch ordenen is aan verandering onderhevig en kent wat dat betreft een eigen geschiedenis. Tot op de dag van vandaag: aan de herinrichting van het Stedelijk Museum bij de heropening in 2012, van het Rijksmuseum in 2013 of bijvoorbeeld de achtste editie van Janson's History of Art uit 2011 ligt opnieuw een andere visie op de kunst en haar geschiedenis ten grondslag.

Deze cursus gaat over dat ordenen en presenteren in woord en beeld van kunstvoorwerpen van 1800 tot heden. U reflecteert aan de hand van het onderzoekspracticum 'Collectie in context - Van Abbemuseum in Eindhoven' op de aannames die ten grondslag liggen aan de geschiedenis van de kunst en de museale presentaties. U analyseert de factoren die veranderingen hebben veroorzaakt in de ordening van de kunst en de criteria die aan de (her)ordening ten grondslag liggen en onderzoekt de factoren die de (veranderingen in de) keuze van de criteria bepalen. Tevens bestudeert u de effecten van de ordening: classificeren is immers nauw verbonden met kwalificeren, met in- en uitsluiting in de canon van de kunst.

De stof wordt aangeboden in de vorm van casestudies, i.c. een of meer kunstwerken uit de collectie van het Van Abbemuseum. Elke deelnemer gaat aan de hand van een casestudy als onderzoeker aan het werk: doel is naast de verdieping van kennis en inzicht in het kunsthistorisch ordenen in de museale praktijk, ook en vooral de verdere ontwikkeling van verworven onderzoeksvaardigheden door middel van zelfstandig uit te voeren onderzoek. De resultaten van dit onderzoek presenteert u op wetenschappelijk verantwoorde wijze mondeling en schriftelijk. Het laatste in de vorm van een werkstuk dat de bestaande literatuur over het onderwerp aanvult.

Leerdoelen
Algemene leerdoelen: Deze cursus gaat over ordenen en presenteren in woord en beeld van kunstvoorwerpen van 1800 tot heden. De student reflecteert op de aannames die ten grondslag liggen aan de geschiedenis van de kunst en de museale presentaties. Hij analyseert de criteria die aan de (her)ordening ten grondslag liggen en onderzoekt de factoren die de (veranderingen in de) keuze van de criteria bepalen. Tevens bestudeert hij de effecten van de ordening: classificeren is immers nauw verbonden met kwalificeren, met in- en uitsluiting in de canon van de kunst.

Specifieke leerdoelen: Naast de verdieping van kennis en inzicht in het kunsthistorisch ordenen in de kunstgeschiedschrijving en de museale presentatie, worden ook en vooral - aan de hand van het onderzoekspracticum 'Collectie in context - Van Abbemuseum in Eindhoven' de reeds verworven onderzoeksvaardigheden verder ontwikkeld door middel van zelfstandig uit te voeren onderzoek. De resultaten van dit onderzoek presenteert de student op wetenschappelijk verantwoorde wijze mondeling en schriftelijk. Het laatste in de vorm van een onderzoeksdossier en een werkstuk dat de bestaande literatuur over het onderwerp aanvult.

Aanmelden

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Kunst- en cultuurwetenschappen. U kunt zich aanmelden voor deze mastercursus na contact met de studieadviseur van de master (Cleo Merckx, mail: studieadvies.cultuur@ou.nl).

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart. Aanmelden in het lopende academisch jaar is niet meer mogelijk.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

De cursus kent een vast beginmoment (eerste dag, eerste kwartiel) en wordt eenmaal per jaar aangeboden. U legt samen met uw medestudenten onder intensieve begeleiding in circa 5 maanden een vast traject af in een vast tempo. Er zijn drie verplichte bijeenkomsten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Eindhoven
Kwartiel 1 - begeleider: dhr. dr. J. Pouls
1. vr 13-09-2019 / 10.00-17.00 uur
2. vr 18-10-2019 / 10.00-17.00 uur
3. vr 29-11-2019 / 10.00-17.00 uur

Docenten

Examinatoren en begeleiders: mw. dr. Mieke Rijnders, mw. dr. Nathalie Zonnenberg en dhr. prof. dr. Paul van den Akker.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Iedere fase van het studietraject kent een specifieke opdracht: een opdracht met betrekking tot de te lezen literatuur; een opdracht met betrekking tot de museale praktijk van het kunsthistorisch ordenen, en twee achtereenvolgende opdrachten met betrekking tot het onderzoekspracticum 'Collectie in context - Van Abbemuseum in Eindhoven' uit te voeren in het - deels digitaal beschikbare - archief van het Van Abbemuseum. Deze laatste twee opdrachten zijn erop gericht het schrijfproces van het eindwerkstuk te faciliteren. U presenteert de (deel)resultaten van uw onderzoek, alvorens u het schriftelijk eindresultaat ter beoordeling inlevert, mondeling en schriftelijk op de verplichte begeleidingsbijeenkomsten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Meer info