Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
STG_BDK_MAMAN_MABPM_13006_head_large.jpg
Strategie en marketing - Advanced studies in management 1
Managementwetenschappen | 7,5 EC | Voor dit product gelden ingangseisen
Code MM0003
Prijsindicatie € 486
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

De legitimiteit en continuïteit van iedere organisatie zijn nauw verbonden met de waarde en betekenis die men heeft voor klanten. Iedere organisatie moet zich bezighouden met het werven en behouden van klanten. Marketing, als afzonderlijke discipline, heeft in die zin altijd de weg gewezen: het gaat om de klant. Alles wat organisaties doen en beslissen, moet uiteindelijk ten goede van de klant zijn. Om klanten te behouden moet iedere strategie gericht zijn op het creëren van een 'competitive advantage'. Zonder (verdedigbare) concurrentievoordelen loopt iedere organisatie het gevaar in de nabije toekomst al geen bestaansrecht meer te hebben. Voor het creëren van klantwaarden moeten organisaties samenwerken en uiteenlopende relaties onderhouden met andere organisaties in de omgeving. Het gaat niet alleen om relaties met klanten, maar ook om het managen van relaties in complexe supply chains.

De cursus is ontworpen vanuit een hedendaags perspectief, waarin de complexiteit van organisaties als menselijke samenwerkingsverbanden wordt benadrukt. De geboden kennis gaat echter verder dan een technisch, instrumenteel perspectief op management en laat zien dat de essentie van management het overbruggen van spanningsvelden is, eerder dan het implementeren van een 'best practice'. Naast de rode draad van 'klantgericht' is het omgaan met strategische paradoxen een terugkerend element in de cursus. De cursus biedt geen recepten en pasklare antwoorden op strategische vraagstukken in organisaties. De nadruk ligt juist op de confrontatie met uiteenlopende perspectieven en benaderingen. Door te focussen op (soms schijnbaar) tegenstrijdige perspectieven wordt het strategisch denken van studenten aangescherpt en wordt meer inzicht verkregen in de strategische vragen waar organisaties beslissingen over moeten nemen. Deze aanpak sluit aan bij de weerbarstige praktijk en lastige dynamiek waar medewerkers en managers in organisaties mee te maken hebben.

Leerdoelen
Leerdoelen met betrekking tot kennis:
- U beheerst de inhoud van verschillende strategische benaderingen.
- U hebt inzicht in veronderstellingen, mogelijkheden en beperkingen van deze benaderingen.
- U kent de strategische aspecten van marketing.
- U hebt inzicht in het belang en de mogelijkheden van supply chain management.

Leerdoelen met betrekking tot vaardigheden:
- U bent in staat om belangrijke strategische sleutelvraagstukken te definiëren.
- U kunt kritisch reflecteren op bestaande theorieën.
- U kunt conceptuele modellen ontwikkelen en waar nodig combineren.
- U bent in staat om de eigen organisatie te analyseren in termen van strategische paradoxen, klantwaarde en waardepropositie, strategische marketing, business- en verdienmodellen en supply chain management.

Leerdoel met betrekking tot houding:
- U ontwikkelt een kritische en analytische geest, die het mogelijk maakt om gevestigde paradigma's, opvattingen en oplossingen ter discussie te stellen.

Aanmelden

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart en wordt pas in het volgend academisch jaar opnieuw aangeboden.

Deze cursus vormt de eerste cursus van de vier gerelateerde cursussen die gezamenlijk het eerste jaar van de Master of Science in Management vormen.

Voorkennis

Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Elke student krijgt een persoonlijke tutor.
Er zijn diverse contactmomenten in de cursus. U krijgt feedback op ingeleverd werk die kan bestaan uit een automatische terugkoppeling of een individuele terugkoppeling van een tutor. De tutor geeft niet alleen feedback, maar bewaakt en stimuleert ook uw studievoortgang. Er is ook voorzien in een startbijeenkomst en in een bijeenkomst waar de cursus wordt afgesloten en de opstap naar de volgende cursus in het masterprogramma wordt gezet (Organiseren en veranderen - Advanced studies in management 2). Het werken met een duo-partner gedurende de studie wordt door de tutor gestimuleerd.

Begeleidingsbijeenkomsten


Amsterdam
Kwartiel 1 - begeleider: Diverse docenten
1. do 05-09-2019 / 16.00-20.00 uur

Eindhoven
Kwartiel 1 - begeleider: Diverse docenten
1. wo 04-09-2019 / 16.00-20.00 uur

Parkstad Limburg
Kwartiel 1 - begeleider: Diverse docenten
1. ma 02-09-2019 / 16.00-20.00 uur

Rotterdam
Kwartiel 1 - begeleider: Diverse docenten
1. ma 02-09-2019 / 16.00-20.00 uur

Utrecht
Kwartiel 1 - begeleider: Diverse docenten
1. wo 04-09-2019 / 16.00-20.00 uur

Zwolle
Kwartiel 1 - begeleider: Diverse docenten
1. di 03-09-2019 / 16.00-20.00 uur

Docenten

Dhr. dr. C. Gelderman, dhr. dr. F. de Langen en dhr. drs. M. van Luik.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

U maakt drie opdrachten die gedurende de cursus moeten worden ingeleverd. Het gewogen gemiddelde bepaalt het eindcijfer.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Meer info

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit:
- een tekstboek: De Wit, B. (2017). Strategy Synthesis: For leaders. South-Western CENgage learning, Hampshire: United Kingdom, 5th edition;
- een reader met artikelen, teksten en cases;
- een elektronisch werkboek in de digitale leeromgeving met studietaken en opdrachten.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijven) kunt u via de cursussite van de cursus in de digitale leeromgeving terecht voor de cursusinformatie, een groot deel van de cursusinhoud, het rooster en alle opdrachten.