Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
STG_BDK_MAMAN_MABPM_13006_head_large.jpg
Marketing and supply chain management
Managementwetenschappen | 10 EC | Voor dit product gelden ingangseisen
Code MM0704
Prijsindicatie € 648
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Algemeen

Inhoud

Bedrijven opereren steeds minder zelfstandig en zijn onlosmakelijk verbonden met en afhankelijk van netwerken. De bedrijfsstrategie berust in vele bedrijfstakken dan ook op de samenwerking met partijen in de waarde toevoegende keten. Dit alles met het oog op een effectievere dienstverlening en betere relaties met de vele klanten in de keten. Het is belangrijk dat de wensen van de klanten adequaat worden geïnterpreteerd (market sensing) en vertaald in commercieel en logistiek passende oplossingen (fulfilment).

Naast aansprekende praktijkvoorbeelden gebruiken we de resultaten van wetenschappelijk onderzoek om antwoorden te geven op vragen zoals:
- Hoe is de supply chain van uw organisatie ingericht?
- Op welke manier sluit supply chain management aan op de waardepropositie en het verdienmodel van uw organisatie?
- Wat doet uw organisatie aan online marketing? Worden sociale media (effectief) ingezet?
- Welke inhoud wordt gegeven aan de eisen en ontwikkelingen op het gebied van sustainabiity in marketing en supply chain management?
- Wat betekent het om professioneel in te kopen?
- Welke inkoop- en leveranciersstrategieën worden ingezet?
- Wie bepaalt de regie in de keten? (u, uw toeleverancier of uw klant?)
- Wanneer bent u afhankelijk, en wat doet u dan?
- Welke strategie staat centraal in de keten?
- Hoe gaat u om met dienstherstel?
- Hoe bindt u uw klanten?

In de cursus gaan we nader in op trends in marketing (online markketing marketing 4.0, sociale media, branding, sustainability), business marketing (het optimaliseren van relaties met klanten, vanuit ketenperspectief), inkoopmanagement (het managen van relaties met leveranciers en hun leveranciers), klantgerichte logistiek (concurrentievoordelen en klanttevredenheid nastreven door het effectief en efficiënt organiseren van bedrijfsprocessen en de distributie) en supply chain management (het managen van ketens èn het managen binnen ketens).

Leerdoelen
Na afronding van de cursus:
- bent u op de hoogte van state-of-the-art kennis en van recente ontwikkelingen in het vakgebied;
- kent u het belang en de mogelijkheden van supply chain management voor het werven en behoud van klanten (en klanten van klanten);
- heeft u kennis van en inzicht in recente ontwikkelingen op marketinggebied (online marketing, social media, branding, sustainability);
- bezit u specialistische kennis en vaardigheden voor het managen van klantrelaties in een B2B-context, alsook voor het managen van leveranciersrelaties binnen complexe supply chains;
- beschikt u over inzicht en competenties die nodig zijn voor het inrichten en managen van complexe supply chains;
- beschikt u over een kritische, reflectieve houding ten aanzien van de gangbare kennis in en praktijk van het vakgebied.

Aanmelden

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management. ASM 1, 2 en 3 zijn afgerond en u bent ingeschreven voor ASM 4 (of heeft deze cursus afgerond).
Aanmelden voor deze cursus is alleen mogelijk in combinatie met de bijbehorende Voorbereiden afstudeeropdracht.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 1 september 2019. We adviseren om uiterlijk donderdag 15 augustus 2019 hiervoor aan te melden zodat u tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang heeft tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 15 augustus 2019 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 augustus 2019.

Deze cursus start 10 februari 2020. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2020 hiervoor aan te melden zodat u tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang heeft tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2020 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2020.

Parallel aan deze cursus volgt u de cursus MM0502 Voorbereiding afstudeeronderzoek MSCM.

Voorkennis

Kennis van de cursussen Advanced studies in management 1 t/m 4.
Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Docenten

Dhr. dr. C. Gelderman, dhr. dr. P. Ghijsen, dr. W. Lambrechts en dr. J. Mampaey.

Bereikbaarheidsoverzicht

Bereikbaarheidsinformatie docenten/examinatoren

Tentamen

Tentamenvorm

Opdracht en mondeling tentamen.

Tentamentoelichting

U rondt de cursus af met een eindgesprek waarbij de uitwerkingen van cases en open vragen, de leerstof in de tekstboeken en artikelen worden betrokken.

Tentamendata

Opdracht: volgens afspraak.
Mondeling tentamen: volgens afspraak.

Meer info

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit studietaken die worden aangeboden via de digitale leeromgeving. Daarnaast zijn er snelkoppelingen naar academische artikelen in de digitale bibliotheek. Eigen teksten worden in pdf-vorm aangeboden. Mogelijk printing on demand.
Studenten ontvangen 2 tekstboeken:
- Professioneel inkopen, Gelderman en Albronda, Wolters Noordhoff BV, Groningen, 2017, 6e druk.
- Managing the Global Supply Chain, Hsuan, Skjött-Larsen, Kotzab, en Kinra, Copenhagen Business School Press, 4e druk 2015.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijven) kunt u via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kunt u met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.