Strategie en innovatie

Strategie en innovatie

  • Managementwetenschappen
  • MM1103
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Het verschijnsel innovatie, bezien vanuit het strategisch belang van de organisatie, staat centraal in deze cursus. Markten, behoeften en omstandigheden veranderen. Een organisatie zal daarom telkens haar strategische doelen, visie en missie moeten aanpassen om waarde te kunnen blijven leveren, om te overleven. Niet alleen door het toepassen van eigen uitvindingen, maar ook als antwoord op succesvolle commerciële toepassingen van uitvindingen bij concurrenten. Het belang van strategisch innovatiemanagement blijkt ook uit empirisch onderzoek, dat een relatie laat zien tussen het overleven van organisaties en hun innovatiegedrag, maar ook toont dat veel nieuwe ideeën nooit de markt bereiken.

Innovatie, zo leer je in deze cursus, bestaat uit meerdere fasen, waarbinnen strategie een centrale rol speelt. In de eerste twee fasen – die van het identificeren van innovaties en het kiezen uit de potentiële innovaties – moet een strategische keuze gemaakt worden. Het implementeren van de innovatie bepaalt het uiteindelijke succes van de innovatie, maar om daadwerkelijk de waarde van de innovatie voor de organisatie te realiseren, zijn strategische keuzes ten aanzien van leren, organiseren en het verdienmodel noodzakelijk.

Om dit te verduidelijken passeren verschillende theoretische perspectieven de revue en gaan we via artikelen in op strategische tools als co-creatie, het Business Model Canvas en Red versus Blue Oceans. Op deze manier ontwikkel je een bredere visie op beide onderwerpen. Hiermee is de cursus geen reguliere strategiecursus met een verzameling theorieën, maar ook geen standaard ‘managen van innovatie’-cursus.

Na het afronden van deze cursus ben je in staat om een innovatiestrategie te ontwerpen, die in overeenstemming is met de bedrijfsstrategie en waarbij je het belang van verschillende fasen van het innovatieve proces onderkent. Hierbij houd je rekening met het belang van het nationale innovatiesysteem, het belang van verschillende soorten netwerken en met de reden waarom verschillende organisaties samenwerken.

Leerdoelen
De cursus heeft tot doel een verdieping te geven op het gebied van de vakgebieden strategie, met een nadruk op de belangrijke rol die innovatie daarin speelt.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding en drie van de vier cursussen uit het eerste jaar hebben afgerond. Voor de laatste cursus moet je ingeschreven staan of deze al hebben afgerond.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Let op: voordat je je aanmeldt voor deze cursus, is het belangrijk dat je één van de online oriëntatie-uren over de afstudeerfase van de Master Management bijwoont:
• Start tweedejaarscursussen vanaf september (kwartiel 1): oriëntatie-uren vinden plaats in mei/juni
• Start tweedejaarscursussen vanaf februari (kwartiel 3): oriëntatie-uren vinden plaats in december/januari

Tijdens deze oriëntatie-uren ontvang je o.a. meer informatie over de verschillende afstudeerrichtingen. Meer informatie over de oriëntatie-uren (inclusief data) is terug te vinden op het opleidingsportaal van de Master Management (Brightspace). Voor meer informatie of vragen, kun je contact opnemen met de studieadviseurs via studieadvies.management@ou.nl.

Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus met code MM0904. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Kennis van de vier cursussen uit het eerste jaar van de master Management . Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Begeleidingsvorm

Fysieke en virtuele bijeenkomsten; elektronische begeleiding.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een tekstboek; Managing Innovations van J. Tidd & J. Bessant 7th edition, en aanvullende artikelen in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.