Gezondheid in perspectief: voeding en milieu
Gezondheid in perspectief: voeding en milieu
-
Natuurwetenschappen
-
NB3002
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.
Inhoud
Vraag aan een willekeurige Nederlander wat het belangrijkste is in het leven en de kans is groot dat hij of zij zal zeggen: mijn gezondheid. Gezondheid is een samenspel van een gezond lichaam en mentaal en sociaal lekker in je vel zitten. Gezondheid wordt onder andere bepaald door gedrag (roken, ongezonde voeding, weinig beweging, alcoholgebruik) en door fysieke leefomstandigheden (buitenmilieu en milieu binnenshuis). In het RIVM Rapport (2018) Wat ligt er op ons bord? Veilig, gezond en duurzaam eten in Nederland is te lezen, dat de meeste Nederlanders gezond zijn en dat de levensverwachting stijgt; dat de helft van de Nederlanders overgewicht heeft; dat 9 van de 10 mensen te weinig groente en fruit eten en bijna 30 procent van ons eten van dierlijke oorsprong is; dat ons voedingspatroon niet alleen tot gezondheidsverlies leidt, maar ook tot een grote belasting voor het milieu; dat wij jaarlijks per persoon 47 kilogram voedsel verspillen; dat voedsel in Nederland overwegend veilig is: ongeveer 1 op de 24 mensen maakt jaarlijks een voedselinfectie door, die meestal niet ernstig verloopt; en dat voor de meeste chemische stoffen in voedsel het risico voor de volksgezondheid verwaarloosbaar is.
De cursus Gezondheid in perspectief: voeding en milieu gaat in op bovenstaande onderwerpen. In de cursus staat – zoals de titel al aangeeft – de gezondheid van de mens centraal en wordt vooral gekeken hoe voeding en milieu daarop van invloed zijn. De cursus werkt volgens de principes van activerend academisch afstandsonderwijs en bestaat uit een vijftal studietaken: gezondheid, milieu en gezondheid, gezonde voeding, veilige voeding en duurzame voeding.
Leerdoelen
Na bestudering van deze cursus kun je:
- indicatoren en maten voor verschillende aspecten van volksgezondheid en ziekte benoemen en beschrijven,
- gezondheidsdeterminanten van de volksgezondheid identificeren, met de nadruk op ongezond gedrag (ongezonde voeding en weinig lichaamsbeweging) en fysieke omgevingskenmerken, zoals milieufactoren (luchtverontreiniging, geluidshinder),
- de relatie tussen gezondheid en de belangrijkste milieufactoren benoemen,
- aangeven wat de effecten van klimaatverandering zijn op de menselijke gezondheid,
- de ‘gevaren van voeding’ (voedingsstoffen, milieucontaminanten, natuurlijke toxinen, additieven) voor de gezondheid aangeven,
- de relatie tussen gezondheid en enkele aan voeding gerelateerde factoren benoemen,
- de invloed van voeding bij lichamelijke activiteit en de invloed van lichamelijke activiteit op gezondheid benoemen,
- de relatie tussen gezondheid en duurzame voeding benoemen,
- informatie uit betrouwbare (Nederlandse) informatiesites (RIVM, VTV, Voedingscentrum, Gezondheidsraad) gebruiken bij de bestudering van onderwerpen uit deze cursus,
- berichtgeving over voeding/milieu en gezondheid in de media relateren aan beschikbare wetenschappelijke informatie.
De cursus Gezondheid in perspectief: voeding en milieu gaat in op bovenstaande onderwerpen. In de cursus staat – zoals de titel al aangeeft – de gezondheid van de mens centraal en wordt vooral gekeken hoe voeding en milieu daarop van invloed zijn. De cursus werkt volgens de principes van activerend academisch afstandsonderwijs en bestaat uit een vijftal studietaken: gezondheid, milieu en gezondheid, gezonde voeding, veilige voeding en duurzame voeding.
Leerdoelen
Na bestudering van deze cursus kun je:
- indicatoren en maten voor verschillende aspecten van volksgezondheid en ziekte benoemen en beschrijven,
- gezondheidsdeterminanten van de volksgezondheid identificeren, met de nadruk op ongezond gedrag (ongezonde voeding en weinig lichaamsbeweging) en fysieke omgevingskenmerken, zoals milieufactoren (luchtverontreiniging, geluidshinder),
- de relatie tussen gezondheid en de belangrijkste milieufactoren benoemen,
- aangeven wat de effecten van klimaatverandering zijn op de menselijke gezondheid,
- de ‘gevaren van voeding’ (voedingsstoffen, milieucontaminanten, natuurlijke toxinen, additieven) voor de gezondheid aangeven,
- de relatie tussen gezondheid en enkele aan voeding gerelateerde factoren benoemen,
- de invloed van voeding bij lichamelijke activiteit en de invloed van lichamelijke activiteit op gezondheid benoemen,
- de relatie tussen gezondheid en duurzame voeding benoemen,
- informatie uit betrouwbare (Nederlandse) informatiesites (RIVM, VTV, Voedingscentrum, Gezondheidsraad) gebruiken bij de bestudering van onderwerpen uit deze cursus,
- berichtgeving over voeding/milieu en gezondheid in de media relateren aan beschikbare wetenschappelijke informatie.
Aanmelden
Aanmelden is mogelijk voor iedereen.
Toelichting aanmelden
Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.
Voorkennis
Enige voorkennis van humane biologie en algemene milieukunde is gewenst om de cursus binnen de gegeven studietijd met een voldoende te kunnen afronden.
Cursussen waarmee die voorkennis bereikt kan worden, zijn Aarde, mens en milieu 1&2, Milieuwetenschappen en duurzame ontwikkeling, Levenswetenschappen: fysiologie en Voeding en gezondheid.
Cursussen waarmee die voorkennis bereikt kan worden, zijn Aarde, mens en milieu 1&2, Milieuwetenschappen en duurzame ontwikkeling, Levenswetenschappen: fysiologie en Voeding en gezondheid.
Begeleidingsvorm
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.
De cursus start met een online bijeenkomst. Tijdens het kwartiel is er een face-to-face-bijeenkomst tijdens een Themadag in Utrecht en/of een online bijeenkomst. Tussentijds kun je de docent inhoudelijke vragen stellen via de leeromgeving of via e-mail. Daarnaast is er een discussiegroep.
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.
De cursus start met een online bijeenkomst. Tijdens het kwartiel is er een face-to-face-bijeenkomst tijdens een Themadag in Utrecht en/of een online bijeenkomst. Tussentijds kun je de docent inhoudelijke vragen stellen via de leeromgeving of via e-mail. Daarnaast is er een discussiegroep.
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten en Themadag Science
Kwartiel 3 - begeleider: mw.dr.ir. L. Fredrix en mw.dr. E. Bijnens
- wo 12-02-2025 / bk 1 / 18.00-19.00 uur / startbijeenkomst / online
- za 08-03-2025 / bk 2 / tijd ntb / begeleidingsbijeenkomst met presentaties van studenten tijdens de Themadag
- ma 24-03-2025 / bk 3 / 18.00-20.00 uur / begeleidingsbijeenkomsten met presentaties van studenten/ online
- di 25-03-2025 / bk 4 / 18-00-20.00 uur / begeleidingsbijeenkomst met presentaties van studenten / online
Docenten
Mw. dr. ir. L. Fredrix (examinator).
Tentamenvorm
Opdracht.
Tentamendata
Volgens afspraak.
Cursusmateriaal
Het cursusmateriaal bestaat uit de cursussite in de online leeromgeving, (enkele hoofdstukken uit) het boek Understanding Nutrition van Whitney&Rolfes (16e druk) en een reader (klapper) met aanvullende bronnen.
Digitale leeromgeving
Als student kun je via de cursussite in de online leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en je begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.