Onderwijskunde en technologie

Onderwijskunde en technologie

  • Onderwijswetenschappen
  • OB0102
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

De cursus Onderwijskunde en technologie biedt een helicopterview op onderwijstechnologie in de breedste zin van het woord. De cursus begint met beschouwing van enkele basisbegrippen uit het vakgebied onderwijstechnologie. Je verdiept je in de basisbeginselen van dit relatief nieuwe vakgebied aan de had van een vernieuwde editie van het boek “Foundations of educational technology: Integrative approaches and interdisciplinary perspectives”. Het verwerven van de theoretische kennis combineer je met toepassingsopdrachten waarbij je vraagstukken uit eigen onderwijspraktijk of de omgeving die je goed kent, kunt beschouwen.

Je staat regelmatig stil bij wat je in de cursus hebt geleerd en gedaan en deelt je gedachten met medestudenten. Op deze manier leer je met en van anderen zelfs wanneer je deze cursus met een variabel startmoment in eigen tempo zelfstandig doorloopt.

In deze cursus bouw je ook de basiskennis van principes en vuistregels van wetenschappelijk schrijven op, met behulp van een online methode Zelf leren schrijven in de psychologie.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Begeleidingsvorm

Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus hoort begeleiding via de digitale leeromgeving: er wordt gebruik gemaakt van de virtuele klas, video-college, discussiefora en peer-feedback. Je kunt inhoudelijke vragen aan de docent stellen.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De cursus wordt getentamineerd door middel van een e-portfolio dat je gedurende de cursus opbouwt. In het portfolio verzamel je alle artefacten die in de cursus hebt vervaardigd, einduitwerkingen van studietaken en reflectieopdrachten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Tekstboek van Morel, G. & Spector, M. (2022). Foundations of educational technology: Integrative approaches and interdisciplinary perspectives (3nd ed.), (pp. 3-17). Routledge
Ackermann e.a., Zelf leren schrijven, diverse artikelen en open source bronnen.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.