Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek

  • Onderwijswetenschappen
  • OB0402
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Deze cursus geeft een inleiding in de theorie en de praktijk van kwalitatief onderzoek. In deze cursus maak je kennis met verschillende vormen van kwalitatief onderzoek en oefen je je vaardigheden hierin. Naast het houden van diepte-interviews behandelt deze cursus ook focusgroepen en een inleiding in observatieonderzoek.
De cursus gaat in op verschillen tussen kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek en de theoretische achtergronden van kwalitatief onderzoek. Je leert hoe je data kunt verzamelen door middel van kwalitatief onderzoek: je leert diepte-interviews afnemen en transcriberen, kwalitatieve data analyseren met Atlas.ti en deze rapporteren in een wetenschappelijk verslag. Verder maak je kennis met het opzetten en uitvoeren van onderzoek met focusgroepen en leer je verschillende vormen van observatieonderzoek kennen. In de cursus wordt gebruik gemaakt van onderwijskundige voorbeelden uit het onderzoek van de vakgroepen van de faculteit Onderwijswetenschappen.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je

- uitleggen hoe kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek van elkaar verschillen en wat de overeenkomsten zijn
- bepalen wanneer een onderzoeksvraag kwalitatief onderzoek vereist en wanneer deze kwantitatief onderzoek vereist
- diepte-interviews afnemen en transcriberen
- kwalitatieve data analyseren met Atlas.ti en deze rapporteren in een wetenschappelijk verslag
- onderzoek met focusgroepen opzetten en uitvoeren
- verschillende vormen van observeren beschrijven en in een gegeven situatie de best passende observatietechniek selecteren en toepassen.

Ingangseisen

Voor bachelorstudenten (dit ben je na formele toelating tot de bachelor Lerarenopleiding) geldt OB0902 Leren in beeld als ingangseis, d.w.z. dat je deze cursus afgerond dient te hebben dan wel een lopende inschrijving voor deze cursus hebt.
Voor premasterstudenten (dit ben je na formele toelating tot de premaster Onderwijswetenschappen) en voor losse cursisten geldt OB0902 niet als ingangseis. Wel geldt voor losse cursusafname binnen de bachelor Lerarenopleiding een maximum van 30 EC. Indien je meer cursussen los wenst af te nemen en dit kan i.v.m. ingangseisen, dan dient eerst een gesprek met een studieadviseur plaats te vinden.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.


Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Binnen deze cursus voer je de meeste studietaken zelfstandig uit, volgens de aanwijzingen die in de taken en opdrachten worden gegeven.
Er zijn in de cursus drie online begeleidingsmomenten gepland in de virtuele klas.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen en een opdracht.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

De digitale leeromgeving in Brightspace vormt de basis van de cursus. Hierin staat wanneer je welke stof moet bestuderen en er worden verwerkingsopdrachten aangeboden om de stof beter te begrijpen.

Tekstboek: Ritchie, J., Lewis, J., McNaughton Nicholls, C., & Ormston, R. (2014). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers (2nd ed.). Sage Publications Ltd.

Mediagebruik

Er wordt gebruikgemaakt van een softwarepakket voor de analyse van kwalitatieve data, Atlas.ti, waarin geoefend wordt met het coderen van transcripten.

Kwalitatieve data-analyse wordt toegelicht in ondersteunende kennisclips.

Digitale leeromgeving

Er wordt gebruikgemaakt van de digitale leeromgeving Brightspace waarin de leerstof wordt aangeboden en door middel van verwerkingsopdrachten bestudeerd kan worden.
Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.