Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk

Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0003
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

In deze cursus verdiep je je kennis rond de basisbegrippen en -theorieën van onderwijswetenschappen op micro-, meso- en macroniveau. Je gebruikt deze kennis bij het uitvoeren van een kwalitatief wetenschappelijk onderzoek in een authentieke onderwijssituatie. Je onderzoekt deze authentieke situatie op verschillende niveaus. Zo observeer je op microniveau een lessituatie en analyseer je deze observatie en het gebruikte onderwijsmateriaal op de toegepaste instructieprincipes en achterliggende leerprincipes. Je interviewt de docent over de achtergronden van de gemaakte keuzes. Op mesoniveau analyseer je relevante documenten en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de visie van de bewuste onderwijsinstelling. Je vergelijkt de resultaten op mesoniveau.

Je presenteert de resultaten van je onderzoek in de vorm van een poster tijdens een virtuele postersessie en je bediscussieert deze met je medestudenten en docenten. Ter afronding van de cursus schrijf je een wetenschappelijk artikel waarin je verslag uitbrengt van het onderzoek.
De basisvaardigheden academisch schrijven oefen je met behulp van een serie formatieve opdrachten en bij het schrijven van het eindrapport. In de cursus werk je samen met je medestudenten aan je eigen onderzoek. Daarnaast ontvang je en geef je feedback. Je staat ook stil bij je eigen voortgang en reflecteert op je leerdoelen en de gemaakte vorderingen.

Leerdoelen
- Ontwerpvaardigheden: je kunt met behulp van het behavioristische, cognitivistische en constructivistische begrippenkader lessituaties, curricula en visiedocumentatie analyseren en evalueren.
- Onderzoeksvaardigheden: je kunt de onderzoeksmethoden observatie, interview en documentanalyse toepassen om een onderzoeksvraag te beantwoorden; je kunt instrumenten ontwikkelen om je data mee te verzamelen en te analyseren. Je kunt de onderzochte instructiesituatie evalueren met betrekking tot impliciete of expliciete curriculumuitgangspunten en leertheoretische principes.
- Academisch schrijfvaardigheid: je kunt je evaluatie presenteren in een wetenschappelijke poster en in een artikel dat voldoet aan de eisen van een wetenschappelijke tekst.
- Academische communicatievaardigheden: je kunt je onderzoek mondeling toelichten met behulp van een posterpresentatie, en anderen feedback geven op hun onderzoek en presentatie. Je kunt een wetenschappelijke discussie voeren over de resultaten en implicaties van je en andermans onderzoek.
- Reflectievaardigheden: je kunt reflecteren op de eigen prestatie, studeervaardigheden en studeermogelijkheden.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


De verplichte fysieke bijeenkomst is op de zaterdag aan de start van de begeleiding van deze cursus. Deze vindt van 10.00 tot 16.00 plaats. Nadere informatie staat op de cursussite in de digitale leeromgeving.

Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Voorkennis

Schunk, D.H. Learning theories: An educational perspective (8th Edition).

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Eén verplichte startbijeenkomst op de zaterdag aan de start van de cursus. Deze vindt van 10.00 tot 16.00 plaats. Nadere informatie staat te zijner tijd op de cursussite. Daarna zijn er bijeenkomsten op afstand via de virtuele klas.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

- Studietaken in de digitale leeromgeving
- Valcke, M. (2019). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap van leren naar instructie. Leuven / Den Haag:: Acco
- Van der Molen, H. (2022). Zelf leren schrijven. Amsterdam: Boom onderwijs. (boek en bijbehorende website)
- American Psychological Association (2023). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed). Washington, DC: American Psychological Association.
- Diverse wetenschappelijke artikelen.

Sterk aanbevolen, maar geen onderdeel van deze cursus, is Cresswell (2020) Educational Reseach: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (boek hoort bij premastercursus OB0302 Methoden van onderzoek en de mastercursus OM0213 Methoden voor onderwijsonderzoek).

Mediagebruik

- Digitale leeromgeving.
- Videomateriaal via de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

In deze cursus werkt u in de digitale leeromgeving. In de omgeving vindt u materialen, opdrachten en communicatietools.