Ontwerpen van onderwijs
Ontwerpen van onderwijs
-
Onderwijswetenschappen
-
OM0113
-
7,5 EC
-
Vanaf € 576
Inhoud
Deze cursus is in co-creatie met studenten van jou ontworpen. Gedurende de cursus krijg je een brede oriëntatie op ontwerpmodellen en leer je op een systematische manier onderwijs te ontwerpen. Daarnaast word je aangezet werk te maken van expliciteren en verfijnen van je opvattingen als onderwijskundig ontwerper.
Hiertoe kun je kiezen uit meerdere ontwerpaanpakken waarin je je kunt ontwikkelen.
Dit kan, bijvoorbeeld, een traject zijn waar onderwijs ontworpen wordt volgens het Four-component instructional design (4C/ID)-model van Van Merriënboer. Je kunt ervoor kiezen om volgens Design Thinking methodiek of volgens Educational Design Research (EDR of DBR) een reëel onderwijsprobleem aan te pakken. Welke aanpak je ook kiest, je bestudeert de ontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het model en leert de ontwerpstappen van het model toe te passen bij het realiseren van een concreet onderwijsontwerp.
Leerdoelen
Als je deze cursus hebt afgerond:
- heb je een professionele identiteit als onderwijskundig ontwerper gearticuleerd en een onderbouwde visie op goed onderwijs ontwerpen geformuleerd;
- heb je kennis van en inzicht in belangrijke theorieën en de actuele ontwikkelingen daarin op het terrein van onderwijs ontwerpen;
- kun je omschrijven wat het 4C/ID-model, Ontwerpgericht Onderzoek (OGO) en Design Thinking (DT) inhouden, de belangrijkste componenten uit de modellen benoemen en per component de voornaamste toegepaste ontwerpprincipes herkennen en beschrijven;
- kun je de belangrijkste principes van of het 4C/ID-model/OGO/DT beredeneerd toepassen op basis van jouw visie op goed onderwijs ontwerpen;
- kun je reflecteren op het toepassen van je visie op goed onderwijs ontwerpen op het ontwerpprobleem, het gemaakte ontwerp, gemaakte keuzes binnen het ontwerp en de bruikbaarheid en haalbaarheid van het ontwerp voor de specifieke context;
- kun je in een persoonlijke reflectie jouw leerervaringen tijdens de cursus evalueren, je leerbehoeften beschrijven en bronnen noemen die kunnen dienen om die behoeften te realiseren.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.
Begeleidingsvorm
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Tentamendata
Cursusmateriaal
- Een hoofdstuk uit de derde herziene druk van het boek Onderwijswetenschappen als ontwerpwetenschap van Valcke.
- Studietaken in de digitale leeromgeving.
- Additionele artikelen.