Onderzoekspracticum experimenteel onderzoek

Onderzoekspracticum experimenteel onderzoek

  • Psychologie
  • PB0422
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

In dit onderzoekspracticum wordt ingegaan op een onderzoeksmethode die bij uitstek geschikt is om een oorzakelijke of causale relatie te onderzoeken: het experiment. In een experiment kan de onderzoeker één groep proefpersonen een stimulus aanbieden, bijvoorbeeld een voorlichtingsfilm over de nadelige gevolgen van roken op de gezondheid, en een andere, in uitgangssituatie vergelijkbare groep proefpersonen die stimulus niet aanbieden. Beide groepen worden zowel vóór als ná de vertoning van de voorlichtingsfilm naar hun rookgedrag gevraagd. Door de uitkomsten in beide groepen met elkaar te vergelijken, kan de onderzoeker nagaan of er verschillen zijn in rookgedrag tussen de experimentele groep en de controlegroep als gevolg van de filmstimulus. In het practicum ligt de nadruk op causale relaties en interacties, en de belangrijkste statistische analyses die bij de meeste gebruikte experimentele proefontwerpen passen. Ook ligt de nadruk op het zelf analyseren van gegevens die reeds verzameld zijn door middel van verschillende psychologische experimenten.

Bij experimenteel onderzoek gaat het om een door de onderzoeker gecreëerde situatie, die een min of meer kunstmatig karakter heeft. Daarin heeft de onderzoeker controle over wie er deelnemen aan het experiment, wat er precies gebeurt tijdens het experiment en onder welke omstandigheden dat gebeurt. De onderzoeker manipuleert de onafhankelijke variabele, ook wel de experimentele of oorzaakvariabele genoemd, door een bepaalde categorie mensen bloot te stellen aan een experimentele stimulus of experimentele ingreep, en een andere categorie mensen daar niet aan bloot te stellen. Door deze manipulatie kan de onderzoeker nagaan of, en zo ja in welke mate de onafhankelijke variabele, het al dan niet aanbieden van de het experimentele stimulus, het beoogde effect heeft op de afhankelijke variabele ofwel het gedrag of houdingen van de deelnemers.
De categorie mensen aan wie de experimentele stimulus wordt aangeboden, wordt de experimentele groep genoemd; zij bevinden zich in de experimentele conditie(s). De categorie mensen die niets krijgt aangeboden vormt de controlegroep.

Er zijn zeer veel verschijningsvormen van het experiment. In de cursus wordt ingegaan op de ethische aspecten rondom experimenteel onderzoek, behandeld wat de sterke en zwakke punten van diverse veelgebruikte experimentele opzetten zijn, hoe onderzoeksgroepen zodanig kunnen worden samengesteld dat ze in uitgangspositie als gelijkwaardig aan elkaar mogen worden beschouwd, en hoe de gegevens geanalyseerd kunnen worden, bijvoorbeeld met het statistisch pakket SPSS. De verworven kennis en vaardigheden pas je toe op verschillende psychologische experimenten. Jouw kennis met betrekking tot psychologisch experimenteel onderzoek wordt getoetst middels een meerkeuzetentamen. Tevens maak je kennis met de wetenschappelijke verslaglegging. Je schrijft een deel van een wetenschappelijk artikel. Deze opdracht maakt eveneens deel uit van het tentamen.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt bestudeerd, kun je:
- ethische facetten van experimenteel onderzoek evalueren
- experimentele ontwerpen beoordelen op hun interne en externe validiteit
- hypothesen opstellen
- diverse vormen van een variantieanalyse (ANOVA: univariaat en herhaalde metingen, met covariaten) toepassen
- resultaten van statistische toetsing interpreteren
- APA-richtlijnen correct toepassen in een onderzoeksverslag.

Ingangseisen

Studenten Psychologie
Je hebt de cursus Onderzoekspracticum inleiding data-analyse (PB0202) of Onderzoekspracticum inleiding onderzoek (PB0212) afgerond, óf een lopende inschrijving in een eerder kwartiel.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus heeft twee vaste startmomenten: kwartiel 1 en kwartiel 3.
Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomsten bij deze cursus via het aanmeldformulier in de online leeromgeving.

Voorkennis

Studenten Gezondheidswetenschappen
We bevelen sterk aan om eerst de cursus Premaster: methoden en technieken van onderzoek (MB0116) te volgen voordat je start met deze cursus.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Facultatieve begeleidingsbijeenkomsten online in een vast kwartiel. Er wordt sterk aangeraden deze bijeenkomsten te volgen. De bijeenkomsten worden opgenomen; via de virtuele klas kunnen deze bijeenkomsten teruggekeken worden.

Aanmelden begeleiding

Aanmelden voor de bijeenkomsten is mogelijk zodra je toegang hebt tot de cursussite in de online leeromgeving.

Docenten

Examinator: dhr. dr. R. Pat-El.
Namen van de docenten worden via de cursussite bekend gemaakt.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen en een opdracht.

Tentamentoelichting

Het tentamen bestaat uit drie delen. Eén deel betreft 20 meerkeuzevragen. Een tweede deel bestaat uit een verslag, waarvan een aantal paragrafen al gedeeltelijk geschreven zijn. Je dient zelf de ontbrekende delen te beschrijven: de hypothesen, de selectie van analysetechnieken, de resultaten en de discussie. Het derde deel betreft het afronden van een Serious Game.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bij deze cursus bestaat uit: de online leeromgeving met verwerkingsopdrachten. Deze opdrachten maak je op basis van een online open source theorieboek: het Open Methodologie en Statistiekboek (OpenMenS). In de leeromgeving vind je alle links naar deze bron.

Digitale leeromgeving

Na inschrijven kun je gebruikmaken van de online leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en de docent(en) informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof. Tevens kun je inhoudelijke vragen stellen aan docenten via onderzoeksvragen.ou.nl.