Test- en toetstheorie

Test- en toetstheorie

  • Psychologie
  • PB1502
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Psychologische tests zijn essentieel in het instrumentarium van menig praktiserend psycholoog. Ze helpen onder meer bij het in kaart brengen van intelligentie, gedragsstoornissen, of geschiktheid voor een bepaalde functie. In deze volledig zelfstandig te bestuderen cursus krijg je een overzicht van de theorie die noodzakelijk is om allerlei vormen van tests en toetsen te ontwikkelen, de kwaliteit van bestaande instrumenten te beoordelen en daarmee te werken.

Er is veel belangstelling voor het in kaart brengen van individuele verschillen met behulp van vragenlijsten, schoolvorderingentoetsen, intelligentietests. De selectie-instrumenten voor verschillende functies en beroepen zijn hiervan een goed voorbeeld. Het ontwikkelen van een test om een bepaald psychologisch construct te meten, is op zijn beurt van invloed op de theorievorming over dat construct. Belangrijke testtheoretische begrippen zijn betrouwbaarheid en validiteit. Om met behulp van een test geldige uitspraken te kunnen doen over een persoon, moet die test betrouwbaar en valide zijn. Voor elke nieuw ontwikkelde test moeten daarom de bijbehorende validiteit en betrouwbaarheid bepaald worden. De test- en toetstheorie is dan ook niet voor niets bij alle Nederlandse universiteiten een verplicht onderdeel van het basisprogramma psychologie. Een evenwichtig curriculum biedt immers niet alleen vakinhoudelijke kennis, maar verschaft ook inzicht in het ontwerpen en construeren van allerlei psychologische tests en ander diagnostisch materiaal.
Deze cursus maakt deel uit van het cursuspakket van de Open Universiteit voor het behalen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- de historische ontwikkeling van het testen beschrijven
- voor de testtheorie relevante begrippen definiëren en beschrijven, zoals testnormering en meetniveaus
- opvattingen over meten, testprocedures en toepassingen van tests beschrijven
- testmethodieken beschrijven, tests categoriseren en per categorie voorbeelden geven
- uitleggen hoe items worden geconstrueerd en hoe de reacties worden gekwantificeerd
- interpretaties geven van ruwe en bewerkte scores
- kernconcepten beschrijven van de klassieke testtheorie, klassieke betrouwbaarheidsmaten produceren en interpreteren
- de splitsingsmethode toepassen bij het verlengen of inkorten van tests
- principes, begrippen en toepassingen van itemresponstheorie globaal beschrijven
- validiteit en kenmerken van onderzoek ernaar omschrijven vanuit diverse invalshoeken
- beslissingsmodellen beschrijven en toepassen in het diagnostisch proces
- relevante ethische vraagstukken aangeven inzake testgebruik.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 29 april 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 14 april 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 14 april 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 28 april 2024.

Voorkennis

Deze cursus is makkelijker te bestuderen als je de onderzoekspractica inleiding data-analyse en experimenteel onderzoek (nog eens) hebt doorgenomen. Je kunt rekenkundige bewerkingen uitvoeren op getallen conform de geldende aritmetische regels, zoals eerst vermenigvuldigen en daarna optellen. Verder kun je formules gebruiken en lineaire vergelijkingen toepassen en oplossen.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoudelijke vragen kun je met je medestudenten bespreken in de digitale leeromgeving. Inhoudelijke vragen aan de examinator zijn mogelijk in de digitale leeromgeving. Er worden twee (niet verplichte) online bijeenkomsten aangeboden.

Docenten

Dhr. dr. R. Leontjevas (examinator) en mw. dr. J. van Beek (tweede examinator).

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit het tekstboek van Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (2006). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Daarnaast zijn in de digitale leeromgeving oefenopdrachten, aanvullende tentamenstof en enkele ingesproken presentaties te vinden.

Digitale leeromgeving

Na inschrijven kun je gebruikmaken van de digitale leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen en kun je discussiëren over de leerstof.