Psychometrie en besliskunde

Psychometrie en besliskunde

  • Psychologie
  • PB1512
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Het grootste deel van de cursus gaat over psychometrie, en daarin leer je hoe de kwaliteit van psychologische tests wordt beoordeeld. Uitgangspunt vormt het beoordelingssysteem van de COTAN (Commissie Testaangelegenheden Nederland). Aan de hand hiervan leer je aan welke eisen een goede test moet voldoen, waaronder verscheidene vormen van validiteit en betrouwbaarheid, en wat het betekent voor de gebruiksmogelijkheden als een test niet voldoet aan sommige eisen. Een fundamenteel uitgangspunt van de COTAN is dat een test pas goed is als uit empirisch onderzoek blijkt dat hij goed is. Je zult in de cursus daarom vaak data van een psychologische test moeten analyseren om hierover een oordeel te vormen. We zullen ook onderzoeksmethoden behandelen die voor dit doel zijn gemaakt. Dat zijn factoranalyse, betrouwbaarheidsanalyse, klassieke testtheorie en item response theorie. Factoranalyse ligt ten grondslag aan de CHC-theorie van intelligentie en aan de ‘Big Five’-theorie van persoonlijkheid, en hoe dat zit komt ook aan de orde. Ten slotte kijken we bij het onderdeel besliskunde hoe psychologen testscores kunnen gebruiken om betere beslissingen te nemen bij individuele cliënten.

Na het afronden van deze cursus ben je in staat om:
• COTAN-beoordelingen te gebruiken om de geschiktheid van een test te evalueren
• factoranalyses te interpreteren in de context van schaalconstructie
• betrouwbaarheidsanalyses en moderne testtheorie te interpreteren en toe te passen
• te beoordelen of een onderzoek positief of negatief bijdraagt aan de begripsvaliditeit of criteriumvaliditeit van een test
• normgerichte normscores te berekenen en interpreteren
• besliskundige kansen te berekenen en interpreteren
• aan te geven wat de relatieve voor- en nadelen zijn van klinische versus statistische predictie.

Ingangseisen

De cursus Onderzoekspracticum inleiding onderzoek (PB0212) is afgerond.
Voor studenten die deze cursus in hun opleiding Onderwijswetenschappen (OW) willen opnemen geldt:
Studenten met een schakelprogramma moeten de cursus Onderzoekspracticum inleiding onderzoek (PB0212) of de cursus OB0302 Methoden van onderzoek (voor studenten Onderwijswetenschappen) afgerond hebben.

Aanmelden is mogelijk voor opleidingsstudenten psychologie die aan de ingangseis voldoen. De cursus is door niet-opleidingsstudenten uitsluitend als losse cursus te volgen als met een cijferlijst van een andere universiteit aangetoond kan worden dat men aan de ingangseis en de voorkennis voldoet.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.

Voorkennis

Het wordt aanbevolen vooraf het Onderzoekspracticum experimenteel onderzoek (PB0422) en Inleiding in de wetenschappelijke methode (PB2802) te hebben afgerond.
Ook kennis van variantieanalyse en multiple regressieanalyse is gewenst.

Begeleidingsvorm

Vragen kunnen worden gesteld via de chat in de online leeromgeving.
Er zijn enkele facultatieve online groepsbijeenkomsten, die worden opgenomen.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
De online wiskundige rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit:
˗ tekstboek: Ellis, J. L. (2013). Statistiek voor de psychologie, deel 5: Factoranalyse en itemanalyse. Boom.
˗ enkele hoofdstukken uit Gregory, R. J. (2015). Psychological Testing (global edition, 7th edition). Pearson.
˗ aanvullende teksten in de online leeromgeving (Brightspace).

Digitale leeromgeving

Als student kun je gebruikmaken van de online leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en de docent(en) informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.