Positief coachen
Positief coachen
-
Psychologie
-
PM1312
-
5 EC
-
Vanaf € 352
Inhoud
Evidence-based werken in coaching betekent ook gebruikmaken van kennis uit de klinische psychologie. Psychotherapie biedt immers een scala aan concepten en technieken die ook bij coaching kunnen worden toegepast.
Coaching is echter méér dan de loutere toepassing van een bepaalde methode of techniek. Minstens zo belangrijk zijn de kwaliteit van de relatie tussen coach en coachee, de vakbekwaamheid van de coach en het kunnen stellen van de juiste doelen.
Deze cursus biedt theoretische verdieping in coachingstheorieën en technieken. Daarnaast bevat de cursus diverse praktijkgerichte opdrachten, het oefenen van gespreksvaardigheden door het voeren van een coachgesprek, alsook een reflectie op het eigen functioneren als coach.
De cursus bestaat uit een aantal thema’s. Allereerst wordt als inleiding coaching besproken vanuit een psychologisch perspectief en wordt de relatie tussen de psychologische wetenschap en coaching inzichtelijk gemaakt. Naast onderzoek dat gericht is op de effectiviteit van coaching verschuift de focus tegenwoordig steeds meer naar de vraag wat coaching effectief maakt. In thema 2 wordt verder ingegaan op deze vraag en worden enkele factoren besproken die aan de effectiviteit van coaching bijdragen, zoals het belang van doelgericht coachen en de coach-coachee-relatie. Vervolgens maak je in thema 3 kennis met een aantal benaderingen van coaching, te weten gedrags- en cognitieve gedragsbenaderingen, humanistische benaderingen, existentiële benaderingen en constructieve benaderingen. In het laatste thema maak je kennis met de positieve psychologie en haar vertaling naar de coachingspraktijk. Verder zul je binnen dit laatste thema kennismaken met levensloopcoaching, oftewel coaching vanuit een levensloopperspectief. Tijdens een virtuele bijeenkomst gebruik je de opgedane kennis om je eigen coachingsgesprek voor te bereiden. De cursus wordt afgesloten met een praktijkopdracht waarin je uitgebreid stilstaat bij dit gesprek.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- kenmerken van coaching, coachingspsychologie en coaching vanuit de positieve psychologie beschrijven
- de meest gebruikte theoretische benaderingen (interventies) van coaching toelichten en deze illustreren
- de uitgangspunten van positieve psychologie en de rol daarvan in coaching beschrijven en illustreren
- aangeven en illustreren hoe een coach zijn vakinhoudelijke kwaliteit kan bewaken en bevorderen bijvoorbeeld door gebruik van diagnostische instrumenten
- het onderzoek naar coaching beoordelen aan de hand van de principes van evidence-based handelen en de werkzame elementen benoemen
- meerdere positief psychologische toepassingen (interventies) in coaching toelichten die gebruikt kunnen worden in coaching, en deze illustreren
- beredeneren welke kernvoorwaarden er zijn voor succesvolle coaching met name gericht op doelgericht coachen, de coach-coachee-relatie en de relatie met therapie
- reflecteren op jouw coachingsvaardigheden.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus is alleen voor studenten die zijn toegelaten tot de masteropleiding Psychology.
Voldoende kennis van de Engelse taal is nodig voor het lezen van het studiemateriaal.
Begeleidingsvorm
Activerend online onderwijs, online begeleiding en virtuele bijeenkomsten. Inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Meer informatie
Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP. Er zijn 125 punten toegekend voor de categorie A&O-kennis en 15 punten voor de categorie A&O-vaardigheden.