Positief coachen

Positief coachen

  • Psychologie
  • PM1312
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

De term coaching wordt vaak gebruikt voor diverse vormen van professionele psychologische begeleiding. Een coach werkt per definitie met mensen. (Positief-)psychologische kennis is daarom onontbeerlijk in de coachingspraktijk om de cliënt op een effectieve en wetenschappelijk onderbouwde manier verder te helpen. In deze cursus wordt coaching dan ook vanuit het perspectief van de psychologische wetenschap benaderd en met name vanuit de positieve psychologie. De positieve psychologie bestudeert immers het optimale functioneren van het individu. Ze richt zich op die elementen in het leven die leiden naar geluk, zingeving en groei. Door gebruik van wetenschappelijke kennis uit de positieve psychologie, met bewezen methoden voor bevordering van welbevinden, positieve emoties, persoonlijke groei en krachten, wordt coaching effectiever.

Evidence-based werken in coaching betekent ook gebruikmaken van kennis uit de klinische psychologie. Psychotherapie biedt immers een scala aan concepten en technieken die ook bij coaching kunnen worden toegepast.
Coaching is echter méér dan de loutere toepassing van een bepaalde methode of techniek. Minstens zo belangrijk zijn de kwaliteit van de relatie tussen coach en coachee, de vakbekwaamheid van de coach en het kunnen stellen van de juiste doelen.
Deze cursus biedt theoretische verdieping in coachingstheorieën en technieken. Daarnaast bevat de cursus diverse praktijkgerichte opdrachten, het oefenen van gespreksvaardigheden door het voeren van een coachgesprek, alsook een reflectie op het eigen functioneren als coach.

De cursus bestaat uit een aantal thema’s. Allereerst wordt als inleiding coaching besproken vanuit een psychologisch perspectief en wordt de relatie tussen de psychologische wetenschap en coaching inzichtelijk gemaakt. Naast onderzoek dat gericht is op de effectiviteit van coaching verschuift de focus tegenwoordig steeds meer naar de vraag wat coaching effectief maakt. In thema 2 wordt verder ingegaan op deze vraag en worden enkele factoren besproken die aan de effectiviteit van coaching bijdragen, zoals het belang van doelgericht coachen en de coach-coachee-relatie. Vervolgens maak je in thema 3 kennis met een aantal benaderingen van coaching, te weten gedrags- en cognitieve gedragsbenaderingen, humanistische benaderingen, existentiële benaderingen en constructieve benaderingen. In het laatste thema maak je kennis met de positieve psychologie en haar vertaling naar de coachingspraktijk. Verder zul je binnen dit laatste thema kennismaken met levensloopcoaching, oftewel coaching vanuit een levensloopperspectief. Tijdens een virtuele bijeenkomst gebruik je de opgedane kennis om je eigen coachingsgesprek voor te bereiden. De cursus wordt afgesloten met een praktijkopdracht waarin je uitgebreid stilstaat bij dit gesprek.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- kenmerken van coaching, coachingspsychologie en coaching vanuit de positieve psychologie beschrijven
- de meest gebruikte theoretische benaderingen (interventies) van coaching toelichten en deze illustreren
- de uitgangspunten van positieve psychologie en de rol daarvan in coaching beschrijven en illustreren
- aangeven en illustreren hoe een coach zijn vakinhoudelijke kwaliteit kan bewaken en bevorderen bijvoorbeeld door gebruik van diagnostische instrumenten
- het onderzoek naar coaching beoordelen aan de hand van de principes van evidence-based handelen en de werkzame elementen benoemen
- meerdere positief psychologische toepassingen (interventies) in coaching toelichten die gebruikt kunnen worden in coaching, en deze illustreren
- beredeneren welke kernvoorwaarden er zijn voor succesvolle coaching met name gericht op doelgericht coachen, de coach-coachee-relatie en de relatie met therapie
- reflecteren op jouw coachingsvaardigheden.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart en wordt pas in het volgend academisch jaar opnieuw aangeboden.

Deze cursus is alleen voor studenten die zijn toegelaten tot de masteropleiding Psychology.

Voldoende kennis van de Engelse taal is nodig voor het lezen van het studiemateriaal.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Activerend online onderwijs, online begeleiding en virtuele bijeenkomsten. Inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent.

Docenten

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen en een opdracht.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Meer informatie

Accreditatie
Deze cursus is geaccrediteerd voor de registers Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP. Er zijn 125 punten toegekend voor de categorie A&O-kennis en 15 punten voor de categorie A&O-vaardigheden.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een handboek (Handbook of Coaching Psychology – a guide for practitioners, second edition Edited by S. Palmer & A. Whybrow) en enkele hoofdstukken uit Positive Psychology Coaching in Practice, Edited by S. Green & S. Palmer. Dit handboek en de hoofdstukken vormen samen met de informatie in de digitale leeromgeving het cursusmateriaal.

Mediagebruik

De cursus is geïmplementeerd in de digitale leeromgeving. Vanuit deze omgeving wordt verwezen naar het handboek, de hoofdstukken uit Positive Psychology Coaching in Practice, Edited by S. Green & S. Palmer en wetenschappelijke artikelen. In de studietaken wordt gebruik gemaakt van casuïstiek en audiovisueel materiaal.

Digitale leeromgeving

Als student kun je gebruikmaken van de digitale leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen en kun je discussiëren over de leerstof.