De nieuwe mens. Een nieuwe visie op Nederland rond 1900

De nieuwe mens. Een nieuwe visie op Nederland rond 1900

  • Cultuurwetenschappen
  • CB3902
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

“Dit boek is een voorstel om anders over onze cultuur in de afgelopen anderhalve eeuw te gaan denken. Niet meer met zo veel exclusieve aandacht voor het intellectuele en het kunstzinnige. We hebben een cultuurgeschiedenis nodig die beter aansluit bij de huidige complexe onoverzichtelijke cultuur. Een geschiedenis die met een antropologische en sociologische belangstelling wordt geconstrueerd, met een opvatting waarin cultuur breed wordt opgevat: een geschiedenis van de massacultuur.” Zo begint Auke van der Woud zijn boek De nieuwe mens. De culturele revolutie in Nederland rond 1900. Hij situeert een culturele revolutie in de late negentiende eeuw. Naast de eeuwenoude beschaving ontstond een nieuwe materialistische massacultuur, die langzamerhand de oude beschaving heeft weggeduwd. De nieuwe massacultuur is vrij, open, pluriform, vormloos en capabel om alles te incorporeren, maar ook fundamenteel onzeker. Het is een cultuur van fysieke ervaring, zoals te zien in de nieuwe badplaatsen en bij spektakelvermaak in theater en bioscoop. Zij is bij uitstek visueel: het gaat om zien en gezien worden, bijvoorbeeld in spectaculaire horecapaleizen. Niet voor niets is deze begintijd van massaconsumptie met spiegelruiten van de etalages van modemagazijnen en warenhuizen, ook de tijd waarin reclame met zijn handel in (visuele) illusies, steeds prominenter wordt. Vandaar de fascinatie met panorama’s, wassenbeeldententoonstellingen en later de bioscoop.
Het voorstel van Van der Woud om veel meer aandacht te besteden aan de nieuwe opkomende massacultuur wordt in deze cursus gevolgd. Maar er worden wel vraagtekens gesteld bij zijn claim dat dit een fundamenteel andere koers is in de cultuurgeschiedenis. Is Van der Woud wel zo baanbrekend als hij wil doen geloven? Om hierop antwoord te kunnen geven bestudeert u enige teksten van andere cultuurhistorici. Ook verdiept u zich in het brongebruik van Van der Woud. Uiteindelijk heeft u, na het bestuderen van deze cursus, meer inzicht in de opkomende massacultuur rond 1900 in Nederland en kunt u de uitspraken van Van der Woud op hun merites wegen.

Leerdoelen
Leerdoelen
Algemene leerdoelen:
Door het volgen van deze cursus:
- verkrijg je inhoudelijke kennis van de eerste aanzetten tot een massacultuur in Nederland rond 1900,
- verkrijg je inhoudelijke kennis van het gebruikte concept in het handboek, A. van der Woud, De nieuwe mens. De culturele revolutie in Nederland rond 1900,
- kun je kritisch reflecteren op het gebruik van concepten in cultuurhistorische publicaties,
- kun je relevant bewijsmateriaal in kranten vinden,
- kun je concept en bewijsmateriaal uit kranten koppelen.
Vaardigheden:
Door het volgen van deze cursus kun je:
- kennis en inzicht verwerven in de geschiedenis van Nederland rond 1900,
- kennis en inzicht in de geschiedenis van Nederland rond 1900 toepassen op het zoeken en selecteren van primaire bronnen in de vorm van krantenartikelen (Delpher),
- kritisch reflecteren op het gebruik van concepten (oordeelsvorming),
- kritisch reflecteren op de aanpak en bewijsvoering van cultuurhistorische literatuur (oordeelsvorming).

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

De inschrijfduur van 12 maanden start 14 dagen na de verwerking van uw aanmelding voor deze cursus. Aanmelden voor het tentamen kan pas nadat uw inschrijfduur gestart is.
Houd daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.

Let op: deze cursus is wederzijds uitsluitend met de oude cursus C10222 Nederland in de 19e en 20ste eeuw. Heb je al een certificaat behaald voor de cursus C10222, dan raden wij je af om deze cursus te volgen. De studiepunten voor deze cursus tellen dan namelijk niet mee in jouw studiepad.

Begeleidingsvorm

Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Standaardbegeleiding.

Begeleidingsbijeenkomsten

Aangezien deze cursus het gehele jaar door te starten is, zijn er een aantal opties om uit te kiezen
qua begeleidingsdata.

bedoeld voor studenten die recent aan deze cursus begonnen zijn.
Begeleider: mw.dr. N. Beyens
- wo 13-09-2023 / 19.30-21.00 uur / kwartiel 1
- wo 29-11-2023 / 19.30-21.00 uur / kwartiel 2
- ma 19-02-2024 / 19.30-21.00 uur / kwartiel 3
- wo 15-05-2024 / 19.30-21.00 uur / kwartiel 4

Facultatieve begeleidingsbijeenkomst in Amsterdam
- za 02-12-2023 / 11.00-14.30 uur OF za 01-06-2024 / 11.00-14.30 uur.

Op het programma staat een college over de politieke ontwikkelingen rond 1900 en we gaan tijdens deze bijeenkomst ook zelf aan de slag met het analyseren van allerhande bronmateriaal uit de late negentiende en de vroege twintigste eeuw.
We behandelen strikt genomen dus geen cursusstof voor het tentamen, maar wel allerlei zaken die een waardevolle aanvulling vormen op het boek De Nieuwe Mens.
Deze bijeenkomst vindt plaats op het Studiecentrum van de OU in Amsterdam.
De bijeenkomst is niet verplicht, maar wie wil deelnemen moet zich hiervoor wel aanmelden. Dat kan door een mail te sturen aan Nicole.Gruisen@ou.nl.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met open vragen en een opdracht.

Tentamentoelichting

Voordat u het tentamen kunt doen, moet u de opdracht op de cursussite gedaan hebben.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit:
- Een handboek: A. v.d. Woud, De nieuwe mens. De culturele revolutie in Nederland rond 1900.
- Een digitale reader.
- De cursussite in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.