Management accounting
Management accounting
-
Managementwetenschappen
-
MB0902
-
5 EC
-
Vanaf € 352
Inhoud
In deze inleidende cursus zullen de basisbeginselen en de kernbegrippen van het vakgebied management accounting worden besproken alsmede de belangrijkste methoden, technieken en procedures, die bij het uitoefenen van de management accounting taak kunnen worden ingezet. Dit zal gebeuren aan de hand van vijf thema's.
Het eerste thema betreft kosten en kostprijsberekening. In dit thema zal eerst in het algemeen stil worden gestaan bij de verschillende kostenkernbegrippen, zoals directe en indirecte kosten, vaste en variabele kosten, alternatieve kosten en kostenstructuur. Meer in het bijzonder zal vervolgens worden ingegaan op kostprijsberekeningen. Traditionele systemen van kostprijsberekeningen passeren hierbij de revue, maar veel aandacht zal ook besteed worden aan een verfijnder systeem van kostenverbijzondering, namelijk ‘activity based costing’.
Het tweede thema betreft beslissingscalculaties. In dit thema zal worden besproken hoe het idee van ‘relevante kosten en opbrengsten’ kan worden gebruikt voor het nemen van managementbeslissingen tussen verschillende alternatieven betreffende de activiteiten en processen van een organisatie, zoals een vervangingsinvestering of een make-or-buy-beslissing. Ook bespreken we in dit thema hoe kosteninformatie een hulpmiddel kan zijn bij beslissingen over prijsstelling en assortiment op korte en lange termijn.
Het derde thema betreft management accounting- en beheersingssystemen voor strategische doeleinden. In dit thema komen verschillende management accounting- en beheersingssystemen aan bod, zoals ‘Kaizen costing’, milieukostencalculaties en benchmarking. Ook zal worden ingegaan op de belangrijke kenmerken die die systemen zouden moeten bezitten vanuit een gedragsmatig oogpunt. Extra aandacht zal in dit thema worden besteed aan het prestatiemetingssysteem de Balanced Scorecard. Dit prestatiemetingssysteem werkt als een instrument voor strategiebeheersing door, uitgaande van de strategie, op integratieve wijze, te bestaan uit financiële en niet- financiële maatstaven, vanuit een financieel, een klant-, een intern en een leerperspectief.
Het vierde thema betreft budgettering. In dit thema zal worden gekeken naar de rollen en het gebruik van budgetten, de stappen in het budgetteringsproces, het master budget, de verschillende soorten operationele en financiële budgetten en de relaties daartussen, de vaststelling en interpretatie van verschillende soorten verschillenanalyses, budgettering op basis van activiteiten en ten slotte de gedragsmatige aspecten van budgettering.
Het vijfde thema betreft management accounting problematiek bij verantwoordelijkheidscentra. In dit thema wordt aandacht besteed aan waarom, wanneer en hoe bedrijven verschillende soorten verantwoordelijkheidscentra gebruiken en wat adequate prestatiemaatstaven zijn om verantwoordelijkheidscentra te beoordelen. Ook wordt ingegaan op interne transacties tussen verantwoordelijkheidscentra en de vaststelling van een adequate verrekenprijs. Daarnaast wordt in dit thema stilgestaan bij financiële ratioanalyse en de beperkingen hiervan.
Het doel van deze cursus is kennis en inzicht te verwerven in bovenstaande management accounting onderwerpen en deze kennis en inzichten toe te kunnen passen in praktijksituaties.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
De cursus wordt éénmaal per academisch jaar aangeboden.
De cursussen Management accounting (MB0902), Management accounting (B09111) en de cursus Introductie management accounting (E23111) zijn wederzijds uitsluitend. Dit betekent dat zij wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Bij deze cursus hoort standaardbegeleiding: inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
De online rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS