Financial markets

Financial markets

  • Managementwetenschappen
  • MB2102
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Financiële markten spelen een belangrijke rol in het samenbrengen van vermogensverschaffers en ondernemingen die vermogen nodig hebben voor investeringen in projecten die uiteindelijk moeten bijdragen aan economische waarde en groei. Daarnaast stellen financiële markten vermogensverschaffers / beleggers in staat hun beleggingen in bijvoorbeeld aandelen of obligaties te verhandelen met andere marktdeelnemers. Ook kunnen beleggers die aandelen bezitten hun deelnemingen in bedrijven gebruiken om het ondernemersbestuur direct of indirect te beïnvloeden. Het is daarom vanuit zowel ondernemers- als beleggersperspectief belangrijk om de verschillende facetten en de werking van de financiële markten te bestuderen.
Het eerste deel van de cursus start met een algemene introductie over financiële markten en verschillende financiële instrumenten. Daarna volgt een bespreking van enkele cruciale basisconcepten uit de neoklassieke financieringstheorie en worden deze concepten gebruikt om de waardering van financiële instrumenten in markten toe te lichten. Zo leer je hoe de waarde van aandelen en obligaties kan worden bepaald, afhankelijk van het risico van dergelijke instrumenten. De fundamenten van waardering worden gelegd door de vermogensmarkttheorie die ons leert hoe (rationele) economische agenten rendement afwegen tegen risico maar tevens bepaalde risico’s zelf kunnen ‘wegdiversifiëren’. Je leert hierbij waarom bepaalde beleggingscategorieën op lange termijn hoger renderen dan andere. Ook passeert het concept marktefficiëntie de revue, waarbij de centrale vraag is in hoeverre publiekelijk beschikbare informatie die relevant is voor waardering snel en adequaat in de marktprijzen van financiële instrumenten is verwerkt. Hoewel marktefficiëntie een grondbeginsel is van de neoklassieke financieringstheorie biedt de stroming Behavioral Finance redenen waarom prijzen van instrumenten soms als gevolg van ‘sentiment’ of vertraagde informatieverwerking kunnen afwijken van de fundamentele waarde.
Ten derde richten we ons op de interactie tussen de markt en ondernemingen. Een algemene relevante vraag is: hoe kunnen bedrijven via financiële markten vermogen aantrekken, en welke vermogensvormen bestaan er? Tevens kunnen specifieke wensen van beleggers van invloed zijn op ondernemingsfinanciering. Zo kunnen ondernemingen via dividendbeleid en terugkoop van aandelen hun marktwaarde beïnvloeden of een specifiek signaal afgeven aan de markt.
Daarnaast nemen verschillende spelers in de markt financieel deel in een onderneming, zoals specifieke typen aandeelhouders (klein versus groot, individueel versus institutioneel), vreemd vermogensverschaffers, en mogelijk zelfs managers. Hun onderlinge machtsverhoudingen hebben mogelijk een invloed op de kwaliteit van ondernemingsbestuur en de hieruit voortvloeiende marktwaarde. Ook kunnen deze machtsverhoudingen gevolgen hebben voor eventuele fusies, overnames en herstructurering van de onderneming.

Leerdoelen
Tijdens deze cursus zul je:
- het concept ‘tijdswaarde van geld’ en het risico-rendement paradigma leren toepassen bij het waarderen van aandelen en obligaties
- inzicht verkrijgen in de fundamentele financierings- en waarderingsbeginselen: de risico-rendementrelatie, moderne portefeuilletheorie (MPT) en het Capital Asset Pricing Model
- inzicht verkrijgen in marktefficiëntie en (beperkt) in Behavioral Finance
- gaan begrijpen hoe bedrijven vermogen kunnen aantrekken uit financiële markten, via ‘initial public offering’ (IPO) en ‘seasoned equity offerings’ (SEOs)
- gaan begrijpen hoe bedrijven kennis over financiële markten kunnen gebruiken bij ‘payout policy’ (dividenduitkering of terugkoop van aandelen)
- inzicht verkrijgen in fusies en herstructurering en de effecten op de ondernemingswaarde
- inzicht verkrijgen in de machtsverhoudingen tussen ‘corporate executives’, aandeelhouders en vreemdvermogenverschaffers, en hoe deze van invloed kunnen zijn op goed ondernemingsbestuur en -waarde.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart. Aanmelden is niet meer mogelijk.

De cursus wordt éénmaal per academisch jaar aangeboden.

Aanmeldingsdata

Deze cursus wordt per 31-08-2024 uit het aanbod genomen.
Aanmelden is vanaf deze datum niet meer mogelijk.

Voorkennis

Deze cursus bouwt voort op de fundamenten van ondernemingsfinanciering die reeds zijn gelegd in de cursussen Ondernemerschap (MB2502) en Financieel management (MB1502). De in Ondernemerschap besproken informatie over financiering betreft minimaal vereiste voorkennis voor deze cursus. Zo passeren in Ondernemerschap enkele basisconcepten de revue die ten grondslag liggen aan het aantrekken van vermogen en de afweging tussen risico en rendement daarbij (hetgeen in deze cursus verder wordt uitgediept). Enkele voorbeelden van basisconcepten uit Financieel management (MB1502), waarop deze cursus voortbouwt, zijn de tijdswaarde van geld, het verdisconteren van toekomstige geldstromen en de relatie tussen risico en rendement.

De cursus kent officieel geen ingangseisen en kan dus in principe als opzichzelfstaand worden beschouwd. Het is echter aan te bevelen om achtereenvolgens deel te nemen aan Financieel management (MB1502), Financiële markten (deze cursus), en tot slot Risicomanagement en administratieve organisatie (MB2302).

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Begeleiding is uitsluitend mogelijk in een vastgestelde periode van 10 aaneengesloten weken zoals weergegeven in het rooster. Tevens is de cursus zo ontwikkeld dat je deze grotendeels zelfstandig kunt bestuderen met behulp van:
- studeeraanwijzingen op cursusniveau en per taak
- standaarduitwerkingen
- eventuele (virtuele) bijeenkomst(en)
- persoonlijke begeleiding door een docent die inhoudelijke feedback geeft op uitwerkingen bij bepaalde opdrachten en zowel procedurele als inhoudelijke vragen beantwoordt.

Docenten

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
De online wiskundige rekenmachine
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bestaat uit de volgende onderdelen:
- een cursussite in de digitale leeromgeving met beschrijvingen van de taken en opdrachten en een oefententamen. Het materiaal bevat tevens diverse facultatieve, illustratieve video's ter ondersteuning van de literatuurstudie.
- verschillende hoofdstukken uit het tekstboek van Brealey, Myers, Allen & Edmans, Principles of Corporate Finance, 14th edition (hierna ‘BMAE’). Deze hoofdstukken vormen samen met een klein aantal artikelen de rode draad door deze cursus. De geselecteerde hoofdstukken uit BMAE zijn relevant voor het realiseren van voorgenoemde leerdoelen en wijken daarom (grotendeels) af van de hoofdstukken uit BMAE die je eventueel leest bij de cursus Financieel management.
- begeleiding door een docent tijdens een eventuele virtuele bijeenkomst. Ook kun je bij elke taak via de digitale leeromgeving vragen stellen aan de docent. Bovendien word je aangemoedigd om samen te werken met andere studenten; hiervoor kun je de communicatiefaciliteiten van de digitale leeromgeving gebruiken (bijvoorbeeld voor het vormen van duo's of studiegroepjes, of het uitwisselen van vragen, enz.).

Mediagebruik

Er kan een (virtuele) startbijeenkomst plaatsvinden, eventueel gevolgd door enkele (virtuele) feedbackbijeenkomsten. De cursus bestaat uit verschillende taken die alle stapsgewijs in de digitale leeromgeving worden aangeboden. Facultatieve, illustratieve video’s ondersteunen je bij het bestuderen van de literatuur.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.