Onderzoekspracticum kwalitatief onderzoek

Onderzoekspracticum kwalitatief onderzoek

  • Psychologie
  • PB1612
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

Hoewel het meeste psychologische onderzoek kwantitatief van aard is, maken de beperkingen van deze methode het onmogelijk om antwoord te geven op alle onderzoeksvragen. Gelukkig is er ook het complement van kwantitatief onderzoek: kwalitatief onderzoek. Deze cursus start met de theorie van kwalitatief onderzoek, waarbij er onder andere aandacht is voor het type onderzoeksvragen dat met respectievelijk kwalitatief en kwantitatief onderzoek kan worden beantwoord. Hierna leren studenten hoe ze kwalitatief onderzoek in de praktijk uitvoeren, met bijzondere aandacht voor de analyse van kwalitatieve data. Vervolgens wordt er ingegaan op observatieonderzoek, dat zowel kwantitatief als kwalitatief van aard kan zijn en bijvoorbeeld gebruikt wordt in de klinische praktijk. Tot slot worden cognitieve interviews geïntroduceerd als methode om te toetsen of deelnemers een vragenlijst of andere operationalisatie interpreteren zoals de onderzoeker bedoeld heeft. Studenten doen ervaring op met observeren, semigestructureerde interviewen, kwalitatieve data analyseren en rapporteren.

De cursus start in thema 1 met de theoretische achtergrond van kwalitatief onderzoek. Thema 2 gaat in op de praktijk van kwalitatief onderzoek, het uitvoeren van interviews en het analyseren van transcripten. Thema 3 is een oefentoets waarbij geoefend kan worden met het analyseren en rapporteren van kwalitatieve data. Thema 4 is een deeltoets waarbij een kleinschalig kwalitatief onderzoek wordt uitgevoerd en een deel van een wetenschappelijk verslag wordt geschreven. Thema 5 gaat in op het verzamelen en scoren van observationele data. En tot slot behandelt thema 6 cognitief interviewen.

De toetsing van deze cursus bestaat uit vier onderdelen:

- een interview opdracht in thema 4
- een observatieopdracht in thema 5
- een cognitief interview in thema 6
- een CBI-tentamen bestaande uit meerkeuzevragen.

De score van alle opdrachten met uitzondering van het cognitieve interview bepalen samen het eindcijfer. Alle onderdelen (ook het cognitieve interview) moeten minimaal voldoende zijn en kunnen onderling niet worden gecompenseerd. Alle opdrachten worden ingeleverd aan het einde van de cursus en er wordt feedback gegeven door middel van een beoordelingsrubric.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- uitleggen hoe kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek van elkaar verschillen en wat de overeenkomsten zijn
- bepalen wanneer een onderzoeksvraag kwalitatief onderzoek vereist en wanneer deze kwantitatief onderzoek vereist
- diepte-interviews afnemen en transcriberen
- kwalitatieve data analyseren met ATLAS.ti en rapporteren in een wetenschappelijk verslag
- verschillende vormen van observeren beschrijven en in een gegeven situatie de best passende observatietechniek selecteren en toepassen
- de cognitieve validiteit van een vragenlijst onderzoeken en verbeteren met behulp van cognitieve interviews.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start in kwartiel 2 en kwartiel 4.

Voorkennis

Basiskennis van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het formuleren van onderzoeksvragen is gewenst, maar niet verplicht.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus hoort de standaardbegeleiding bij onderzoekspractica: inhoudelijke vragen kan je stellen via Brightspace.

De examinatoren hebben in deze cursus vooral een corrigerende en begeleidende rol. In principe voer je alle taken zelfstandig uit, volgens de aanwijzingen die in de taken en opdrachten worden gegeven. De examinatoren zullen betrokken zijn bij de beoordeling van de deeltoets in thema 4, de observatieopdracht in thema 5 en het cognitieve interview in thema 6.


Docenten

Examinatoren: dr. T. Gültzow.
dr. V. Torres van Grinsven.
Namen van de begeleidende docenten worden via de cursussite bekend gemaakt.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen en een opdracht.

Tentamentoelichting

Het digitaal individueel tentamen bestaat uit meerkeuzevragen en er zijn drie opdrachten.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit diverse materialen.
Ten eerste is er een online leeromgeving (Brightspace). Deze leeromgeving vormt de basis van de cursus: hier wordt aangegeven wanneer welke stof bestudeerd moet worden; er worden verwerkingsopdrachten aangeboden om de stof beter te begrijpen.
Ten tweede wordt gebruikgemaakt van een basisboek: Ritchie, J., Lewis, J., McNaughton Nicholls, C., & Ormston, R. (2014). Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and Researchers (2nd ed.). Sage Publications Ltd. Dit basisboek bevat de meeste leerstof.
Tot slot wordt geoefend met het coderen van transcripten met ATLAS.ti.

Digitale leeromgeving

Zodra jij je voor deze cursus hebt ingeschreven, kun je gebruikmaken van de online leeromgeving.