Nieuwsoverzicht

Wetenschapsgebied

Jaartal

218 Nieuwsberichten
16 augustus 2017

1+1=3: Beter toetsen dankzij de geheugenpsychologie?

Het effect van toetsen wordt onderzocht binnen zowel de geheugenpsychologie als de onderwijswetenschappen. Het geheugenonderzoek heeft inzichten opgeleverd over het gebruik van toetsen om informati...
14 augustus 2017

Jongeren opleiden voor niet-bestaande beroepen in drie stappen

Naar schatting 65% van de basisschoolleerlingen van vandaag zullen later gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan. Tegelijkertijd leiden we nu duizenden leerlingen op voor banen die in de na...
1 augustus 2017

Via Augmented Reality leren hoe je met ultrasound de halsslagader onderzoekt

Trainingen efficiënter, betaalbaarder en boeiender maken door draagbare technieken in te zetten. Dat is een van de doelen van het Europese WEKIT project waar het Welten-instituut aan deelneemt. Een...
27 juli 2017

Hoofdartikel van Nature gewijd aan publicatie van Kirschner en co

Het vermaarde wetenschappelijke tijdschrift Nature wijdde op 25 juli 2017 een hoofdartikel aan een publicatie van Paul A. Kirschner (universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit) en Pedro de Br...
26 juli 2017

Open Universiteit in project Ecotoxicology in Open Access

Samen met de Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Wageningen Universiteit Research, Universiteit Leiden, en Radboud Universiteit gaat de Open Universiteit leermaterialen ontwikkelen binn...
25 juli 2017

OU traint astronauten in WEKIT project

WEKIT, een project waarbinnen het Welten-instituut een van de partners is, experimenteert met Augmented Reality in de astronautenopleiding. Astronauten leren onder andere hoe ze een tijdelijk bagag...
20 juli 2017

Viering dies natalis op dinsdag 26 september 2017

Op dinsdag 26 september 2017 vindt ’s middags de 33e diesviering van de Open Universiteit plaats met als thema De digitale samenleving. En nu?! Een vraagteken, omdat er nog zoveel te ontdekken valt...
20 juli 2017

Big data diensten: privacy en transparantie vanaf de start meenemen

Nederlandse organisaties moeten meer investeren in (big) data strategieën en diensten. Die strategieën en diensten zijn gebaseerd op grote hoeveelheden gegevens over klanten, processen, etc. Maar h...
19 juli 2017

Hersenonderzoek naar hoe jongeren leren

De ene student heeft veel sturing en feedback nodig, de ander helemaal niet. Hoe weet je dan wat de beste manier is om een student te begeleiden? Hersenonderzoek kan meer inzicht geven in hoe jonge...
19 juli 2017

Whitepaper: Met de juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op

‘Hoe moeten we jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst?’ Lastige vraag, want we weten niet eens hoe die arbeidsmarkt er uit zal zien. Hoe kan het onderwijs er dan toch voor zorgen da...
19 juli 2017

Oratie en symposium over open onderwijs

Op 17 november 2017 houdt prof. dr. Marco Kalz zijn oratie bij de Open Universiteit in Heerlen. Voorafgaand aan de oratie vindt een symposium plaats waar het nieuwste onderzoek op het gebied van op...
19 juli 2017

OU-psycholoog: 'Politiefilmpje drugsgebruik werkt averechts'

Een filmpje dat door de politie van Enschede op Facebook was gezet als waarschuwing voor de gevolgen van drugsgebruik, is niet effectief en kan zelfs averechts werken. Dat vindt Gjalt-Jorn Peters, ...
18 juli 2017

Subsidie voor Actief Plus in Limburg

12 Limburgse gemeenten gaan het programma Actief Plus voor 65-plussers beschikbaar stellen in hun gemeente. Zij doen dat samen met onderzoekers van de vakgroep Gezondheidspsychologie van de Open Un...
17 juli 2017

EC-TEL 2017 conferentie over data driven approaches in digital education

De Open Universiteit is mede-organisator van de 12e European Conference on Technology-Enhanced Learning (EC-TEL 2017) die plaatsvindt in Tallinn (Estland) van 12 t/m 15 september 2017. Het thema is...
17 juli 2017

Enquête voor studenten: wat verwachten jullie van Learning Analytics

De Open Universiteit heeft samen met haar projectpartners in het SHEILA project een enquête uitgezet onder studenten om te achterhalen wat zij verwachten van Learning Analytics. Kernvraag is: in ho...
12 juli 2017

Leerstoel Learning Analytics

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Hendrik Drachsler benoemd tot hoogleraar Learning Analytics. De aanstelling heeft een omvang van 0.5 fte en gaat in per 1 juli 2017. ...
11 juli 2017

Startbijeenkomst Inleiding recht

Voor iedereen die start met studeren in de cursus Inleiding recht, de eerste cursus van de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid, organiseren wij een tweetal startbijeenkomsten. Aan het begin van het...
11 juli 2017

Experiment: trainingen voor vliegtuigonderhoud met draagbare technieken

Hoe effectief en efficiënt is het gebruik van Augmented Reality en wearables in de training voor vliegtuigonderhoud? Om die vraag te beantwoorden heeft WEKIT in het voorjaar een test gedaan bij Luf...
10 juli 2017

Symposium: hoe leer je leerlingen om zelfsturend te leren

Zelfgestuurd leren is een belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheid die leerlingen op de middelbare school kunnen aanleren. Maar daar hebben ze wel ondersteuning bij nodig, want voor menig leerling is h...
10 juli 2017

Automatische beoordeling en feedback dankzij draagbare technieken en sensoren

Daniele Di Mitri, onderzoeker bij het Welten-instituut, onderzoekt hoe je leergedrag en leerprestaties kunt voorspellen op basis van meetgegevens van draagbare sensoren. De sensoren registreren bij...