Onderzoeksplan

Onderzoeksplan

  • Cultuurwetenschappen
  • CM0202
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Het afstudeeronderzoek markeert de afronding van de masteropleiding Kunst- en cultuurwetenschappen. In deze fase verdiep je je in een specifiek onderwerp en draag je actief bij aan de cultuurwetenschappelijke bestudering ervan. Hoewel het afstudeeronderzoek vaak boeiend is, kan het ook als lastig worden ervaren. Uit ervaring blijkt dat veel problemen voorkomen kunnen worden door te werken op basis van een goed doordacht en logisch samenhangend onderzoeksplan.
Deze cursus is specifiek ontworpen om hierbij te ondersteunen. Door het zoeken en bestuderen van relevante literatuur en het schrijven van een onderzoeksplan leg je in de loop van deze cursus de basis voor de masterscriptie. Onder begeleiding van de beoogde scriptiebegeleider onderzoek je of het voorgenomen onderzoek haalbaar is. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de beschikbaarheid van literatuur en bronnen. Tevens wordt beoordeeld of het onderzoek voldoende vernieuwend is en of het uitvoerbaar is binnen het toegewezen tijdsbestek voor een masterscriptie.

Wanneer je hier zicht op hebt gekregen, ga je aan de slag met het opstellen van een eigen onderzoeksplan. In een goed scriptieplan is de structuur van het beoogde onderzoek al duidelijk zichtbaar. Dit plan dient als leidraad tijdens het uitvoeren van het onderzoek en uiteindelijk bij het schrijven van de scriptie. Daarnaast maak je samen met je begeleider praktische afspraken. Deze omvatten onder andere de planning, de wijze waarop je feedback van de docent ontvangt, en hoe je deze feedback verwerkt. Daarnaast worden online facultatieve begeleidingsbijeenkomsten aangeboden (zogeheten scriptiekringen). Deze zijn een aanvulling op het individuele begeleidingstraject. Samen met medestudenten en onder begeleiding van een docent kun je regelmatig bijeenkomen. Tijdens de bijeenkomsten worden belangrijke onderdelen van het onderzoeksproces besproken. Ook kun je ervaringen, ideeën en tips uitwisselen. Het op deze manier samen optrekken kan motiverend werken. Bovendien kan het regelmatig reflecteren op het eigen denk- en schrijfproces ten goede komen aan de uiteindelijke masterscriptie. De gedreven staf van Kunst- en cultuurwetenschappen maakt je graag wegwijs in de wereld van het academisch onderzoek en helpt je bij het leveren van een eigen bijdrage eraan.

Leerdoelen
In de twee afsluitende cursussen van de master (Onderzoeksplan en Masterscriptie) word je geacht volgens academische maatstaven zelfstandig een onderzoek in gang te zetten, uit te voeren en de resultaten daarvan schriftelijk te presenteren in de masterscriptie. In de cursus Onderzoeksplan bekijk je het wetenschappelijke kader en de haalbaarheid van het voorgenomen onderzoek. Vervolgens maak je er – bij gebleken haalbaarheid – een ontwerp en een plan voor.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Kunst- en cultuurwetenschappen. Daarnaast heb je 22,5 EC in de master succesvol afgerond.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Begeleidingsvorm

Deze cursus kan je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Individueel, met facultatieve begeleidingsbijeenkomsten

Docenten

Examinator en begeleider: zie cursuswebsite van de masterscriptie. Het onderzoek dat je uitvoert bepaalt de naam van je begeleider en examinator. dhr. dr. Martijn van der Burg (coördinerend examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Het schrijven van een onderzoeksplan.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit een handleiding voor het schrijven van een onderzoeksplan en een cursuswebsite.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.