Supply chain management

Supply chain management

  • Managementwetenschappen
  • MB1402
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Voordat een product bij de eindconsument komt, heeft een veelheid van partijen (vaak verspreid over de hele wereld) er een bijdrage aan geleverd. Het gaat hierbij onder meer om grondstoffenleveranciers, fabrikanten, groothandel, logistieke dienstverleners en detailhandel. Al deze partijen zijn door middel van product- en informatiestromen met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Supply Chain Management (SCM) is gericht op de coördinatie en samenwerking binnen een dergelijk netwerk van partijen. Het is een benadering waarbij over de grenzen van de eigen organisatie heen gekeken wordt en waarbij de organisatie de eindklant ten dienste staat.
Deze cursus biedt een brede oriëntatie op het vakgebied waarin veel aspecten van SCM aan bod komen. De cursus is toepassingsgericht. Dit wil zeggen dat je niet alleen theoretische kennis verwerft op basis van het tekstboek maar aan de hand van casussen, vragen en opdrachten vooral ook inzicht en vaardigheden opdoet voor het analyseren en managen van een supply chain.
In deze cursus komen acht thema’s aan bod:
- Strategisch belang van SCM
- Aankoopmanagement
- Leveranciersrelaties
- Ethische en duurzame aspecten van SCM
- Procesmanagement en SCM
- Logistiek en SCM
- Customer Relationship Management
- Service Response Logistics.
Ieder thema wordt behandeld aan de hand van een hoofdstuk uit het tekstboek en één of meerdere wetenschappelijke artikelen. Deze artikelen hebben meestal een verdiepend karakter en zijn waar mogelijk onderbouwd met empirische resultaten.

Leerdoelen
Na het bestuderen van de cursus kun je:
- de onderdelen van Supply Chain Management onderscheiden: logistiek, goederenstroom, informatiestroom en geldstroom
- het strategisch belang van SCM aangeven
- de rol van aankoopmanagement en leveranciersrelaties in SCM duiden
- ethische aspecten en aspecten van duurzaamheid in SCM onderkennen
- de relatie tussen procesmanagement en SCM duiden
- het verband tussen logistiek en SCM aangeven
- het belang van ‘Customer Relationship Management’ duiden
- de relatie tussen ‘Service Response Logistics’ en SCM onderkennen
- SCM op strategisch, tactisch en operationeel niveau toepassen
- commerciële, financieel-economische, technische, organisatorische, informatieve en maatschappelijke aspecten van SCM onderkennen.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart. Aanmelden is niet meer mogelijk.

De cursus wordt éénmaal per academisch jaar aangeboden.

De cursussen Supply chain management (MB1402), Ketenmanagement (B37111), Productiemanagement (B26121) en de OUX cursus Productie- en ketenmanagement (B06113) zijn wederzijds uitsluitend. Dit betekent dat zij wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Bij deze cursus hoort standaardbegeleiding: inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent.

Docenten

Dhr. dr. W. Lambrechts (examinator) en Mevr. prof. dr. T. Stough (plaatsvervangend examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit de vijfde editie van het tekstboek Principles of Supply Chain Management: A balanced approach van Wisner, Tan and Leong, en een cursusreader met een selectie van wetenschappelijke artikelen.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.