Moeizame samenwerking
Nederland telt zeven Euregio's, interregionale gebieden waarin samenwerking tussen bedrijven uit verschillende landen wordt gestimuleerd. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat die samenwerking maar moeilijk op gang komt. Wiel Hotterbeekx zocht naar de oorzaak. Hij ontdekte dat taal- en cultuurverschillen weliswaar vaak worden genoemd als grootste barrières, maar dat niet zozeer zijn. De taalvaardigheid van ondernemers is meestal wel voldoende en de culturele verschillen zijn maar van beperkte invloed. Een vooronderzoek onder hbo-studenten in de Euregio, de managers van de toekomst, toont dat ook bij hen communicatie niet het probleem is. Wanneer ze elkaars taal niet spreken, schakelen ze over op Engels en ze zijn niet bang om fouten te maken. Wat betreft de cultuur komt er één verschil naar voren: de Limburgse studenten werken om hun vrije tijd mogelijk te maken (werken om te leven), terwijl de Vlaamse en Duitse studenten ook wel eens vrije tijd willen opofferen voor hun werk (leven om te werken).
Cultuurgevoeligheid
Taal- en cultuurverschillen zijn dus niet zozeer het probleem, aldus Hotterbeekx. Veel meer bepalend is de mate van cultuurgevoeligheid en zakelijke communicatieve vaardigheden waarover een ondernemer beschikt. Het helpt als ondernemers zich realiseren dat er verschillen zijn en daar rekening mee houden bij het zaken doen. Zo is het goed als een Duitse ondernemer zich bij het zoeken naar een locatie voor de samenwerking realiseert dat zijn Belgische partner een zakelijke werkomgeving belangrijk vindt. En dat een ondernemer uit Limburg zich realiseert dat zijn Duitse businesspartner moeite kan hebben met al te veel flexibiliteit bij het zaken doen. Tot slot helpt het ook als ondernemers zich bereid tonen de taal van hun businesspartner te leren spreken.
Samenwerken stimuleren
Hotterbeekx onderzocht ook hoe de bedrijfssamenwerking in Euregio's kan worden gestimuleerd vanuit het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs. Deze drie partners zouden zich vooral moeten richten op het ontwikkelen van affiniteit met andermans cultuur, het ontwikkelen van kennis over de manier van zakendoen en het ondernemingsklimaat in buurlanden, en het aanleren van de taal. Netwerkbijeenkomsten, websites en expertisecentra zouden daaraan kunnen bijdragen.