null Bedrijven moeten big data beter benutten

INF_Outsourcing_11468_head_large.jpg
Bedrijven moeten big data beter benutten
Bedrijven kunnen veel meer profiteren van gegevens die beschikbaar zijn in hun eigen organisatie en in hun omgeving om competitief te zijn. Maar dan moeten ze wel het proces van data-analyse en de vertaling ervan naar concrete verbetervoorstellen beter op orde hebben. Bovendien moeten ze dat proces, die datasafari, meer richten op proces- en productinnovatie. Dit stelt prof. dr. ir. Remko Helms in zijn inaugurele rede die hij op 13 februari 2015 uitspreekt als hoogleraar Informatiekunde aan de faculteit Management, Science & Technologie van de Open Universiteit. De oratie heeft als titel 'Datasafari: exploreren om te innoveren'. Hij stelt voor om datasafari-ecosystemen op te zetten om zo de toepassing van grote hoeveelheden gegevens, big data, te stimuleren.

Kansen voor MKB

Big data zijn grote hoeveelheden gegevens waaruit interessante patronen en inzichten zijn af te leiden. Zo kun je bijvoorbeeld uit het klikgedrag van klanten op een website afleiden waarin ze geïnteresseerd zijn en hoe ze reageren op aanbiedingen. En sensoren in besteltrucks geven waardevolle informatie over optimale bezorgroutes. Big data zijn voor bedrijven een cruciale bron van informatie waarmee ze hun producten en processen kunnen innoveren en zo hun productiviteit en winstgevendheid kunnen verbeteren. De gegevens zijn in grote aantallen beschikbaar, maar ze blijven te vaak onaangeroerd in bedrijfsinformatiesystemen zitten. Vooral bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf worstelen nog met de vraag hoe ze deze data kunnen vertalen naar concrete verbeteringen in diensten, producten en of processen.

Structureel ingebed proces

In zijn oratie stelt Remko Helms dat daarvoor niet alleen de inrichting van de juiste technologische infrastructuur belangrijk is. Er moet ook worden gewerkt aan een passend bedrijfsmodel met een structureel ingebed proces voor datasafari. Dit is een creatief proces waarin data vanuit verschillende perspectieven wordt geanalyseerd om tot voorstellen voor proces- en productinnovatie te komen. Daarbij is het belangrijk dat het bedrijf over de eigen organisatiegrens heen kijkt en partijen van buiten de organisatie betrekt bij het analyseren en vertalen van data. Volgens Helms kunnen datasafari-ecosystemen daar een belangrijke rol in spelen. Binnen zo een ecosysteem werken bedrijven en studenten samen om te experimenteren met big data. Tegelijkertijd vindt er onderzoek plaats om het datasafari-proces verder te verbeteren en zo een verdere stimulans te geven aan innovatie binnen de bedrijven.

Regionaal samenwerken

In het kader van zijn leerstoel aan de Open Universiteit zal Remko Helms zich met zijn onderzoek vooral richten op datagedreven bedrijfsmodellen, het datasafari-proces en de totstandkoming van datasafari-ecosystemen. Een eerste stap hoopt Helms te kunnen zetten door de inrichting van een datasafari-ecosysteem in de Parkstadregio door hechte samenwerking met de Smart Services Hub, waarin achttien bedrijven, kennisinstellingen en overheidsinstellingen uit de regio zijn verenigd.

Over Remko Helms

Remko Helms (Amerongen, 1970) rondde in 1996 zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven cum laude af. Van 1996 tot 2003 was hij werkzaam als IT adviseur. In 2002 promoveerde hij eveneens aan de Technische Universiteit Eindhoven, waarna hij ging werken als universitair docent bij de faculteit Informatica van de Universiteit Utrecht. In september 2013 werd hij benoemd tot hoogleraar Informatiekunde aan de faculteit Management, Science en Technologie van de OU. Daar is hij verbonden aan het expertisecentrum Business Intelligence en Smart Services en is hij opleidingsmanager van de deeltijd bacheloropleiding Informatiekunde.