Over het onderzoek
Welke impact heeft het krijgen van lage prijzen, kortingen en verkoop bevorderende acties op de perceptie van en interactie met werknemers door de consument? Alexander Henkel en zijn coauteurs onderzochten deze problematiek en ontdekten dat het tegenkomen van zulke lage-prijssignalen leidt tot het aannemen van een prijsbewuste mentaliteit. Een dusdanig unieke focus op het verkrijgen van de goedkoopste deal kan ertoe leiden dat consumenten de menselijke eigenschappen van werknemers niet volledig erkennen. De conclusies geven ook aan dat deze subtiele vorm van ontmenselijking kan leiden tot een hardere behandeling van werknemers wanneer zij minder dan een bevredigende service verlenen.
Dr. Alexander P. Henkel voerde het onderzoek uit samen met mede-award ontvanger Johannes Boegershausen en professoren JoAndrea Hoegg, Karl Aquino (allen verbonden aan de UBC Sauder School of Business) en Jos Lemmink (Universiteit Maastricht).
Alexander Henkel: 'Laat ons voortbouwen op dit succes en samen veldproeven ontwerpen die meerdere disciplines, zoals psychologie en datawetenschap, integreren voor een beter begrip van menselijk gedrag in een smart service context.'
Over de prijs
Eén keer per jaar wordt door het Journal of Consumer Psychology en de Society for Consumer Psychology een wetenschapper onderscheiden met de beste eerste-auteurspublicatie in het tijdschrift. Tot de voorgaande ontvangers behoren bekende gedragspsychologen zoals Stanford's Jennifer Aaker en Duke University's Dan Ariely.