null Ervaren programmeurs kijken anders als ze instructie gaan geven

OW_EyeTracking_15002_head_large.jpg
Digital Learning
Ervaren programmeurs kijken anders als ze instructie gaan geven
Bij het weghalen van fouten uit een code maakt een ervaren programmeur andere oogbewegingen dan een beginner. Krijgt deze expert de opdracht om een instructievideo te maken om zo zijn kennis van de foute code over te brengen op de beginner, dan past hij zijn kijkgedrag aan. Dit zijn twee voorlopige uitkomsten uit het onderzoek ‘Expertise-related differences in gaze during code debugging’. Het onderzoek werd uitgevoerd met oogbewegingsregistratie.

Didactische oogbewegingen

Promovenda Selina Emhardt van de Open Universiteit onderzocht in nauwe samenwerking met postdocs van de Universiteit Utrecht of een ervaren programmeur bij het bekijken van een foute code andere oogbewegingen maakt dan een beginner. En zo ja, hoe de blik van de expert verandert als hij of zij deze taak uitvoert met een educatief doel. Beide hypothesen bleken dus grotendeels te kloppen bij de onderzoeksgroep van achttien experts (twee vrouwen) en 23 beginners (zeven vrouwen). 

Indirecte aanwijzingen

Vervolgonderzoek moet nu uitwijzen hoe deze kennis over didactische oogbewegingen van experts het beste kan worden gebruikt in een instructievideo. Selina Emhardt: ‘Wat werkt het beste in het leerproces? We willen de praktische implicaties van dit soort indirecte aanwijzingen op leren onderzoeken.’ Het onderzoek gebeurt met ‘eye tracking’. De oogbewegingen van een expert worden gevolgd en omgezet in zichtbare punten, lijntjes en cirkels. Tijdens het zien van een instructievideo kunnen beginners dan kijken met de blik van de ervaren programmeur. Een directe aanwijzing is bijvoorbeeld  door iets aan te wijzen.

Instructievideo’s

Instructievideo’s worden steeds vaker ingezet bij het leren van complexe, probleemoplossende taken, zoals programmeren. Met hun onderzoek  willen de wetenschappers van de Open Universiteit en de Universiteit Utrecht het onderwijs via instructievideo’s verbeteren met gebruik van Eye-Movement Modeling Examples (EMMEs). Het onderzoek is een onderdeel van het project Zie je? Gedeelde aandacht bij leren van videovoorbeelden, dat deel uitmaakt van het NRO-onderzoeksprogramma voor fundamenteel onderwijsonderzoek (PROO).