Didactische oogbewegingen
Promovenda Selina Emhardt van de Open Universiteit onderzocht in nauwe samenwerking met postdocs van de Universiteit Utrecht of een ervaren programmeur bij het bekijken van een foute code andere oogbewegingen maakt dan een beginner. En zo ja, hoe de blik van de expert verandert als hij of zij deze taak uitvoert met een educatief doel. Beide hypothesen bleken dus grotendeels te kloppen bij de onderzoeksgroep van achttien experts (twee vrouwen) en 23 beginners (zeven vrouwen).
Indirecte aanwijzingen
Vervolgonderzoek moet nu uitwijzen hoe deze kennis over didactische oogbewegingen van experts het beste kan worden gebruikt in een instructievideo. Selina Emhardt: ‘Wat werkt het beste in het leerproces? We willen de praktische implicaties van dit soort indirecte aanwijzingen op leren onderzoeken.’ Het onderzoek gebeurt met ‘eye tracking’. De oogbewegingen van een expert worden gevolgd en omgezet in zichtbare punten, lijntjes en cirkels. Tijdens het zien van een instructievideo kunnen beginners dan kijken met de blik van de ervaren programmeur. Een directe aanwijzing is bijvoorbeeld door iets aan te wijzen.
Instructievideo’s
Instructievideo’s worden steeds vaker ingezet bij het leren van complexe, probleemoplossende taken, zoals programmeren. Met hun onderzoek willen de wetenschappers van de Open Universiteit en de Universiteit Utrecht het onderwijs via instructievideo’s verbeteren met gebruik van Eye-Movement Modeling Examples (EMMEs). Het onderzoek is een onderdeel van het project Zie je? Gedeelde aandacht bij leren van videovoorbeelden, dat deel uitmaakt van het NRO-onderzoeksprogramma voor fundamenteel onderwijsonderzoek (PROO).