Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
PSY_Slaap_Prestaties_15359_head_large.jpg
Gezondheid
Goed voornemen voor 2019: niet meer snoozen!
Nadat de wekker is gegaan nog een keertje lekker omdraaien? Niet doen! Dat is niet alleen slecht voor de nachtrust, maar uiteindelijk ook voor het leveren van prestaties. Dat is één van de tips die Jérôme Gijselaers de medewerkers van OM Partners meegaf. Gijselaers gaf op 10 december 2018 een lezing voor de medewerkers van dit bedrijf dat software voor supply-chain management levert. Onderwerp van de lezing was 'Hoe slaap je prestaties bepaalt'.

Slaap heeft een functie

Een mens brengt een derde van zijn leven slapend door. Die slaap hebben we nodig om weer energie op te doen, om te herstellen van de inspanningen van de dag en om de opgedane ervaringen te verwerken. Om te presteren moet men in staat zijn om aandacht en concentratie op te brengen. Dat kost energie, en bij onvoldoende slaap ontbreekt het daaraan. Slaapgebrek heeft niet alleen gevolgen voor de prestaties, het humeur en de gezondheid.

Tips om nachtrust te verbeteren

Gijselaers ging in zijn presentatie dieper in op wat er allemaal nodig is om te presteren, maar ook op wat er allemaal nodig is om goed te slapen. Daarbij maakte hij ook een koppeling tussen leefstijl (bewegen, eten) en slaap. Een paar tips voor een goede slaap: volg routines voor het slapen gaan, laat de telefoon met rust, zorg voor een koele kamer, géén alcohol, sta elke dag op hetzelfde tijdstip op en 'niet snoozen'.
Goede tips zo in de tijd van goede voornemens. En nu nog uitvoeren…

Ook interessant

De aanhouder wint: over het behouden van gedragsverandering. Presentatie van Anke Oekema tijdens het minisymposium van de vakgroep Gezondheidspsychologie.