Ondernemend gedrag is van strategisch belang voor organisaties
Neessen verzamelde eerst alle publicaties over intrapreneurs en kwam op een totaal van 1252 vindplaatsen in 106 artikelen in 73 verschillende wetenschappelijke tijdschriften. De laatste jaren piekt de belangstelling. Met andere woorden: de intrapreneur staat nu echt in de schijnwerpers. Neessen: 'Er is nu het besef dat ondernemend gedrag van medewerkers van strategisch belang is voor het functioneren van organisaties. Dat geldt zeker als het gaat om nieuwe speerpunten die om veel ondernemerschap vragen, zoals de circulaire economie maar ook de energietransitie of duurzaamheid.'
Circulair inkopen stelt andere eisen aan inkopers
Inkoopafdelingen spelen een belangrijke rol bij de transitie van bedrijven van traditionele 'take make waste'-ketens naar circulaire ketens. Circulair inkopen stelt echter nieuwe eisen aan de kennis, vaardigheden en attitudes van de inkopers. Neessen onderzoekt in hoeverre 'intrapreneurship' voor inkopers vereist is om op proactieve wijze bij te dragen aan de implementatie van circulair ketenmanagement. 'Ik denk dat ondernemend gedrag van inkopers cruciaal is. Inkopers kopen grondstoffen in. Dat betekent dat ze contacten leggen met leveranciers, maar ook met die leveranciers kunnen overeenkomen dat producten weer terug kunnen, om de keten circulair te maken. Inkopers moeten er echt op uit, ondernemend zijn. Dat is heel iets anders dan de oude manier van inkopen. Dat was toch meer: kijk naar de kosten en kies de goedkoopste optie.'
Gedecentraliseerde beslissingen
Neessen: 'De rol van medewerkers verandert door de jaren heen. Beslissingen worden steeds vaker laag in de organisatie – gedecentraliseerd - genomen. Verantwoordelijkheden worden dan lager in de organisatie neergelegd. Tegelijkertijd wordt erop vertrouwd dat medewerkers flexibel, proactief en innovatief zijn. Zo sterk zelfs dat leidinggevenden verwachten dat ze in staat zijn met nieuwe ideeën, producten en diensten te komen die de manier van zaken doen kunnen veranderen.'
De conclusie van Neessen: 'Een ondernemende werknemer kan de organisatie veranderen.'
Over Petra Neessen
Het onderzoek van Neessen maakt deel uit van een researchprogramma van NWO en Het Groene Brein. Het doel is om te komen tot concrete richtlijnen voor op circulaire principes ingerichte waardeketens.
Wil je meer weten over wat een intrapreneur een intrapreneur maakt? Lees dan verder in de publicatie die Neessen samen met haar promoter inkoop hoogleraar Bart Vos opstelde: Nieuwe oogst aan duurzame bedrijfsmodellen.