Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_ORD_15760_head_large.jpg
Leren
Kennis uitwisselen en professionaliseren tijdens de Onderwijs Research Dagen
Van 26 tot 28 juni 2019 vinden in Heerlen de Onderwijs Research Dagen plaats. Voor de organisatie werkt de Open Universiteit samen met Hogeschool Zuyd en ROC Arcus College. Meer dan 230 onderzoekers presenteren er hun resultaten en gaan in gesprek met de ruim 500 onderwijsprofessionals die de ORD bezoeken. Meer weten over het effect van statafels in de klas, wiebelfriemelkinderen, pesten, klassenmanagement en zo veel meer? Meld je dan aan.

Laatste resultaten en nieuwe manieren van onderzoek

Tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) presenteren en bediscussiëren onderzoekers uit Nederland en Vlaanderen onwijsgave, -coole, -slimme, -effectieve en -efficiënte ideeën, nieuwe innovatieve methodieken, en uitdagende en interessante onderwijsontwerpen. Maar ook innovatieve methoden van onderzoek. Want als we onwijs onderwijs (het thema van deze ORD) willen, dat state-of-the-art is en gebruik maakt van de nieuwste inzichten, dan moeten we ook nadenken over meer passende manieren om onderwijsonderzoek uit te voeren.

Kennis updaten en discussie aangaan

De meer dan 230 onderzoeken uit Nederland en Vlaanderen geven een totaalbeeld van wat er gebeurt op het gebied van onderwijsonderzoek in Nederland en België. Een uitgelezen kans voor onderwijsprofessionals om hun kennis te updaten, maar ook om in discussie te gaan met de onderzoekers. Van de Open Universiteit komen er onder andere presentaties over:

  • Reduceren van langdurig zitten in het onderwijs: is staand onderwijs een oplossing?
    Wat is het effect van sta-bureaus in de klas? Gaan leerlingen zich beter gedragen? Gaan hun schoolprestaties erop vooruit? Werken ze beter samen? Is het beter voor hun gezondheid? Wat zegt de wetenschap?
  • Improviseren in de muziek: kun je dat aanleren?
    Lessen in improviseren… dat klinkt als een contradictie. Toch is dat waar Iwan Wopereis (Open Universiteit) onderzoek naar doet. Tijdens de Onderwijs Research Dagen in Heerlen vertelt hij hoe hij met de hulp van musici, journalisten, beleidsmedewerkers, radio- en televisiemakers en muziekwetenschappers heeft geïnventariseerd wat de kenmerken zijn van de expertise 'improviseren'. Een eerste stap in het ontwerp van instructie in ‘improviseren’.
  • Het oog van de meester: kijkgedrag van leraren
    Orde houden in de klas, oftewel effectief klassenmanagement, staat of valt met zien wat er gebeurt in de klas. Wat valt de leraar op tijdens het lesgeven? En hoe interpreteert hij wat hij ziet? Dat onderzoekt Sharissa van Driel (Open Universiteit) met video-opnamen en eye tracking.
  • Viewbrics: beheers jij je vaardigheden?
    Viewbrics is een tool waarmee leraren, medeleerlingen en leerlingen kunnen meten in hoeverre zij bepaalde vaardigheden beheersen. Leerlingen weten ook beter wat er bij het aanleren van die vaardigheden van hen wordt verwacht. Ellen Rusman (Open Universiteit) vertelt hoe de Viewbrics zijn ontwikkeld en hoe ze zijn uitgetest in de praktijk.

Kijk voor het volledige programma op de website van de OnderwijsResearchDagen en meld je aan.