Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_RAGEcommunicatie_12944_head_large.jpg
Digital Learning
Leren communiceren door middel van games
Vanaf maart 2017 gaan 500 eerste- en tweedejaars studenten van verschillende Nederlandse rocs aan de slag met games waarin ze leren hoe ze op een helpdesk moeten communiceren met klanten en binnen het IT-team. Game-ontwikkelaar PlayGen heeft de games gemaakt in opdracht van de Stichting Praktijkleren. Daarbij is gebruik gemaakt van softwarecomponenten afkomstig uit het RAGE-project, een Europees project dat wordt getrokken door de Open Universiteit.

Oefenen en terugkoppeling

Het Europeese RAGE-project (een H2020-project) ontwikkelt herbruikbare stukjes software (assets) voor de ontwikkeling van leergames. Die assets komen vrij beschikbaar voor de Europese gaming-industrie. Om ze uit te proberen worden pilot games ontwikkeld. Game-ontwikkelaar PlayGen gebruikte de RAGE-assets bij het ontwikkelen van twee games voor eerste- en tweedejaars mbo-studenten. In de game Space Modules Inc. leren ze communiceren met een klant. In de game ITAlert! leren ze communiceren binnen een IT-team. Elke game laat de studenten veelvuldig oefenen en geeft terugkoppeling op wat ze doen. Die terugkoppeling hangt af van de manier waarop de student de game doorloopt en heeft bij Space Modules Inc. bijvoorbeeld de vorm van emotionele reacties van een virtueel karakter waarmee de student communiceert.

Aan de slag

Studenten van Koning Willem 1 College, ROC NOVA College, ROC van twente en ROC van Amsterdam zijn in maart 2017 gestart met de games. Het Welten-instituut en Stichting Praktijkleren kijken mee en onderzoeken of de games, en de daarin gebruikte assets, voldoen. Meer in het bijzonder onderzoeken ze of de wijze van terugkoppeling afdoende werkt binnen de games en of de terugkoppeling in combinatie met de debriefing-activiteiten buiten de game afdoende is voor het leren van de communicatie vaardigheden. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.