Presentaties
Presentatie 1: Self-regulated learning in problem-driven learning: what works and for whom? - Dr. Joyce Neroni
Deze overzichtsstudie is een meta-analyse en systematische review naar de effectiviteit van probleemgestuurd (PGO) en projectgestuurd onderwijs (PjGO) op zelfregulerend (ZRL) en zelfgestuurd (ZGL) leren. PGO en PjGO kunnen sterk verschillen in ontwerp en uitvoering, zoals de mate van controle die de leerling heeft versus de richting die de leerkracht geeft. Andere studentkenmerken (bijv. motivatie) en implementatiefactoren (bijv. groepsgrootte) kunnen ook van invloed zijn op ZRL en ZGL. Deze studie had als doel om meer inzicht te geven in wat werkt en voor wie met betrekking tot de verbetering van ZRL en ZGL in student-gecentreerde, probleemgestuurde leermethoden. De resultaten van deze meta-analyse worden tijdens de presentatie besproken.
Presentatie 2: Distance learners are social too: investigating the relationship between self-regulated learning, basic needs, motivation, and student mental well-being - Samantha Vos, M.Sc.
In de studie die vandaag wordt gepresenteerd, werd een persoonsgerichte benadering gebruikt om de wisselwerking tussen ZRL en gerelateerde persoonlijke en contextuele factoren in volwassen afstandsonderwijs te onderzoeken. Afstandsonderwijsstudenten namen deel aan een enquêteonderzoek, en een latente profielanalyse bracht 5 profielen aan het licht, variërend van maladaptieve (d.w.z. lage/minimale ZRL) tot adaptieve ZRL-praktijken (d.w.z. competente ZRL). De resultaten van deze studie zullen worden gepresenteerd, evenals de implicaties voor docenten in het hoger afstandsonderwijs.
Presentatie 3: Exploring student motivation for effective cognitive learning strategy use during self-study in higher education - Marloes Broeren, MA
Het gebruik van effectieve cognitieve leerstrategieën is een belangrijk onderdeel van ZRL. Om verschillende redenen hebben studenten in het hoger onderwijs vaak moeite met het gebruik van effectieve cognitieve strategieën tijdens zelfstudie, en vertrouwen ze op oppervlakkige strategieën zoals lezen of markeren. Omdat motivatie een essentiële component is in het bevorderen van strategiegebruik, onderzochten we in de context van drie bedrijfsgerichte opleidingen aan Avans Hogeschool (1) welke factoren bijdroegen aan de motivatie van studenten voor strategiegebruik, (2) de bereidheid van studenten om van strategie te veranderen en (3) de benodigde ondersteuning. In de presentatie van vandaag worden de belangrijkste inzichten uit dit overwegend kwalitatieve onderzoek gedeeld, en relevante implicaties voor de onderwijspraktijk besproken.
Presentatie 4: How to support students’ self-regulated learning skills in higher education? - Dr. Feilicitas Biwer
Hoewel het cruciaal is voor academisch succes en leren, is het niet vanzelfsprekend dat studenten effectieve ZRL-vaardigheden ontwikkelen zonder adequate ondersteuning. Wat zijn instructieontwerppraktijken die ZRL op individueel niveau bevorderen en wat zijn de leermechanismen die ZRL en academische prestaties in het hoger onderwijs ondersteunen? In deze presentatie worden de meest recente inzichten uit een systematisch literatuuronderzoek en meta-analyse gedeeld en worden implicaties voor een toekomstige onderzoeksagenda besproken over hoe de ZRL-vaardigheden van studenten in het hoger onderwijs kunnen worden ondersteund.