Onderwijs
Onderwijswetenschappen
Onderwijskwaliteit verhogen door onderzoek
Het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen richt zich op verbetering van de kwaliteit van onderwijs.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in vier vakgroepen:
- Voorwaarden voor een Leven Lang Leren
- Sociaal leren
- Leren en innoveren met ICT
- Online leren en instructie
Het vroegere Welten-instituut, zijn onderzoeksprogramma en zijn onderzoekers zijn sinds 1 januari 2020 opgegaan in de faculteit Onderwijswetenschappen.
Op de hoogte blijven?
Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsbrief over doceren en professionaliseren.
Lees hier het laatste nummer.
Of volg ons op LinkedIn.
Prof. Dr. Rob (R.L.) Martens
Hoogleraar en vice-decaan onderzoek faculteit onderwijswetenschappen
In de spotlight
Wijze lessen gekozen tot boek met meeste impact op het onderwijs
Slim studeren
Geruststellende woorden van docenten leiden tot meer inzet en betere resultaten
Project: Beter leesonderwijs door eye tracking te combineren met AI
Artikel
Wordt je brein beter van beweging?
Promotie: Genderinclusiviteit in STEM-onderwijs kan leerprestaties verbeteren
Publicatie: Hoe elke jongere kansen kan vergroten in een tussenjaar
Column
Voeding en de ontwikkeling van het brein
Nieuws
12 december 2025
Prof. dr. Marinka Kuijpers benoemd tot lector Transitie van Loopbanen bij Saxion
Prof. dr. Marinka Kuijpers gaat vanaf 1 januari 2026 aan de slag als lector Transitie van Loopbanen bij het lectoraat Employability Transition van de Academie Mens & Arbeid (Hogeschool Saxion). Daa...
2 december 2025
De Open Universiteit op de EAPRIL 2025 in Malta
Van 19 t/m 21 november 2025 vond de jaarlijkse EAPRIL-conferentie plaats in Valletta, Malta. Verschillende onderzoekers van de Open Universiteit presenteerden er hun laatste onderzoeksbevindingen. ...
2 december 2025
Beter praten, beter lezen? Taal in het basisonderwijs
Hoe meer leerlingen praten, hoe meer kansen voor feedback en kennisopbouw. Aldus promovendus Joost Huls en leerkracht Mareen Jansen op de Trendsconferentie van de Open Universiteit en Tilburg Cente...