Sprekers
Dr. Lisette Wijnia is universitair hoofddocent aan de Open Universiteit. Een van de onderwerpen die zij onderzoekt is de effectiviteit van studentgecentreerde leeromgevingen (zoals probleemgestuurd en projectgestuurd onderwijs) op de motivatie en zelfregulerend leren vaardigheden van leerlingen en studenten. Daarnaast doet ze onderzoek naar motivatie, zelfregulerend leren en metacognitie (met name nauwkeurigheid van zelfbeoordelingen) in andere leercontexten. | |
Dr. Joyce Neroni is postdoctoraal onderzoeker bij de Erasmus Universiteit Rotterdam in het SELFLEX project over zelfregulerend leren in flexibele leeromgevingen. Haar voorgaande postdoc project richtte zich op het effect van studentgecentreerde leeromgevingen op zelfregulerend leren vaardigheden. Dit project zal tijdens dit symposium worden gepresenteerd. | |
Samantha Vos, M.Sc. is promovenda aan de Open Universiteit. In haar promotietraject doet ze onderzoek naar de relatie tussen zelfregulerend leren, motivatie om te leren en welbevinden van studenten. Ze ontwikkelt hier een empirisch raamwerk voor, zodat studiesucces en kwaliteiten voor een leven lang leren kunnen worden vergroot. | |
Marloes Broeren, MA is een externe promovenda aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en senior onderzoeker bij het lectoraat Brein en Leren aan de Avans Hogeschool in Breda. In haar promotieonderzoek richt ze zich op de vraag hoe je studenten kunt ondersteunen bij het gebruik van effectieve leerstrategieën en welke rol motivatie daarbij speelt. | |
Dr. Felicitas Biwer is universitair docent en onderwijspsycholoog, en zij is werkzaam op het gebied van docentprofessionalisering aan de Universiteit Maastricht en School of Health Professions Education. Haar onderzoeksinteresse gaat uit naar zelfregulerend leren en regulatie van inspanning tijdens het leren. In haar promotieonderzoek onderzocht ze de effecten van het Study Smart programma op de kennis en het gebruik van effectieve leerstrategieën door studenten. | |
Dr. Martine Baars is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit Nijmegen bij het Behavioural Science Institute en bij de afdeling Orthopedagogiek; Leren en Ontwikkelen. Haar onderzoek betreft instructiestrategieën om zelf-monitoring en zelfregulerend leren te verbeteren in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. De rol van technologie en hoe deze (zelfregulerend) leren kan bevorderen is onderdeel van haar onderzoeksinteresse. | |
Prof. dr. Anique de Bruin is hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs en vicevoorzitter van de School of Health Professions Education aan de Universiteit Maastricht. Haar onderzoek is erop gericht om beter te begrijpen hoe zelfregulatievaardigheden van studenten en professionals (in opleiding) ondersteund kunnen worden zodat hun kennis, vaardigheden en competenties zich optimaal ontwikkelen. Ze vertaalt haar onderzoek naar de praktijk, onder andere via de leerstrategietraining Study Smart die met succes is geïmplementeerd in het hoger onderwijs in Nederland en daarbuiten. |