Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Leren
Onderzoek: Het effect van zit-stabureaus op basisschoolkinderen
Neuropsycholoog Jérôme Gijselaers gaat met behulp van de KNAW Van der Gaag beurs een maand naar de School of Sport, Exercise and Health Sciences van de Loughborough University in het Verenigd Koninkrijk. Daar onderzoekt hij wat het effect is van zit-stabureaus op de schoolprestaties van basisschoolkinderen.

Kun je beter leren als je meer beweegt?

Dat is de centrale vraag van het onderzoek van Jérôme Gijselaers, universitair docent bij het Welten-instituut. De Engelsen hebben gegevens van twee studies over het effect van zit-stabureaus op schoolprestaties van basisschoolkinderen. Gijselaers gaat met die gegevens aan de slag. Ook bestudeert hij hoe de Engelsen hun onderzoeken opzetten en hoe ze speciale bewegingsmeters en de bijbehorende software gebruiken. Terug in Nederland kan hij de opgedane kennis inzetten voor zijn eigen onderzoek naar de relatie tussen leefstijl en leren.

Zie ook het minicollege dat Jérôme Gijselaers gaf voor de Universiteit van Nederland: Wat moet je de dag voor je tentamen doen behalve leren?