null Onderzoek: hoe koopjesjagers medewerkers kunnen ervaren

MW_Koopjesjager_14109_head_large.jpg
Samenleving
Onderzoek: hoe koopjesjagers medewerkers kunnen ervaren
Iedereen houdt van een koopje toch? Onderzoeker Alexander Henkel, verbonden aan de faculteit Management, Science & Technology en het BISS-instituut stelt dat werknemers wellicht als minder menselijk worden neergezet door prijsbewuste consumenten.

Minder menselijk

Hoe handelen koopjesjagers die een prijsbewuste mentaliteit aannemen? Hun belangrijkste doel is geld te besparen en de goedkoopste deal te krijgen. Met als gevolg de neiging om in de interactie met werknemers deze als minder menselijk te zien. Wanneer de klanten zich slechts richten op het betalen van de laagste prijs, hechten zij minder belang aan het begrijpen of erkennen van de menselijke behoeften van de medewerker. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het HRM- en marketingbeleid van low-cost-organisaties als bijvoorbeeld Lidl, Aldi, Primark en Ryanair.

Dr. Alexander P. Henkel voerde het onderzoek uit samen met de professoren JoAndrea Hoegg, Karl Aquino, Johannes Boegershausen allen verbonden aan de UBC Sauder School of Business en Jos Lemmink van de Universiteit Maastricht. Een artikel met de onderzoekresultaten verschijnt een dezer dagen in het Journal of Consumer Psychology.