null OU-onderzoek wint prijs voor meest populaire artikel

PSY_Kat_15920_head_large.jpg
OU-onderzoek wint prijs voor meest populaire artikel
OU-onderzoekers van de faculteit Psychologie schreven in 2020 het meest gedownloade artikel in het tijdschrift Anthrozoös. Hun artikel over onderzoek naar de invloed van huisdieren op de emoties van hun eigenaren, leverde de Most Popular Paper award op.

Anthrozoös is een multidisciplinair wetenschappelijk tijdschrift van de International Society for Anthrozoology (ISAZ), over de interacties tussen mensen en dieren. Elk jaar maakt ISAZ de winnaar van de Most Popular Paper award bekend op haar congres, dat dit jaar online plaatsvond. Aan de prijs is een geldbedrag van $350 dollar verbonden, die gaat naar de faculteit Psychologie. 'Maar het belangrijkste is natuurlijk de eer en erkenning. Daar doen we het voor!', zegt hoofdauteur Mayke Janssens van de vakgroep Levenslooppsychologie.

Het ‘pet effect’ in het dagelijks leven

Het winnende artikel is getiteld 'The Pet-Effect in Daily Life: An Experience Sampling Study on Emotional Wellbeing in Pet Owners'. Daarin tonen de OU-onderzoekers aan dat honden en katten een positieve invloed hebben op de emoties van hun baasjes. Voor het onderzoek maakten ze gebruik van experience sampling, waarbij deelnemers op willekeurige momenten via hun telefoon het verzoek kregen om een paar vragen te beantwoorden. Dat gaf voor het eerst een beeld van het ‘pet effect’ in het dagelijks leven van huisdiereigenaren.

Bekijk hier de publicatie.