Bruikbare tool
Harry's onderzoek naar vraaggestuurd leren biedt een bruikbare tool voor leraren om het gesprek in de klas aan te jagen, op zo'n manier dat de intrinsieke motivatie van de leerling voorop staat, en dat lesdoelen niet in het gedrang komen. Een knappe prestatie! Annelies Dickhout, directeur Kenniscentrum Kwaliteit van Leren: 'Deze prijs betekent internationale erkenning van de kwaliteit van ons onderzoek.'
Bekijk het videoverslag van de uitreiking op YouTube.
Hot item in onderwijsland
Harrys onderzoek Teacher Guidance of Effective Student Questioning ziet vraaggestuurd leren als een belangrijke leerstrategie. Harry Stokhof: 'Vraaggestuurd leren is een hot item in onderwijsland. Iedereen wil een beroep doen op de nieuwsgierigheid van leerlingen, maar hoe richt je je onderwijs daar op in?' Pabo-studenten en hun mentoren ervaren het begeleiden van vraaggestuurd leren vaak als een forse uitdaging. Want hoe roep je vragen op die leerlingen uitdagen tot leren? En hoe verbind je die met onderwijsdoelen? Via de ontwikkelde methode stimuleren (toekomstige) leraren hun leerlingen om zelf de vragen te formuleren waarop ze antwoord willen.
Bekijk de video op YouTube waarin Harry Stokhof zijn onderzoek voorstelt.
Basisschool kan niet meer zonder Harry's methode
Hans Thissen, directeur van Basischool De Lanteerne in Nijmegen vertelt enthousiast: 'We kennen Harry al sinds 2013. Deze week nog hebben we al onze projecten met zijn methode voorbereid. We kunnen niet meer zonder. Het heeft zijn waarde op meerdere fronten bewezen. Wij zijn heus hartstikke blij voor Harry, voor hem is deze prijs fantastisch. Maar wij hadden (en hebben) er sowieso elke dag al lol van!'
Harry Stokhof doet zijn onderzoek als buitenpromovendus bij het Welten-instituut. Zijn promotores zijn prof. dr. Theo Bastiaens en prof. dr. Rob Martens van de Open Universiteit, co-promotor is Bregje de Vries van de Vrije Universiteit.
Zie ook het persbericht dat de HAN verspreidde naar aanleiding van deze award.
Over EAPRIL
De prijs werd toegekend door EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning). EAPRIL is een Europese organisatie die de impact wil vergroten van praktijkgericht en toegepast onderzoek op gebied van onderwijs. EAPRIL is een zusterorganisatie van EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction), hét onderwijsnetwerk van onderwijsonderzoekers.