ALG_Boek_head_large.jpg
Over ons onderzoek
De faculteit Onderwijswetenschappen is er om het onderwijs verder te helpen, te ondersteunen met de broodnodige innovatie en professionalisering. Dat werkt vaak het beste door samen te werken. De gekozen aanpak van de faculteit is die van de 'ecologie van het onderwijs'.

Dat uitgangspunt houdt in dat niet alleen theoretisch wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, maar dat ook samen met gebruikers wordt gewerkt aan het ontwikkelen en implementeren van wetenschappelijk verantwoorde leeromgevingen, onderwijsvormen en doceerwijzen in de praktijk. In dat onderzoek wordt rekening gehouden met de complexiteit van het onderwijs en speelt de inzet van de zich snel ontwikkelende technologie een belangrijke rol. Achterliggende gedachte is dat het contact tussen de onderwijswetenschap en de onderwijspraktijk van vitaal belang is voor goed onderwijsonderzoek en daarmee voor een kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Op de hoogte blijven? Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsbrief.

Onderzoeksprogramma

De faculteit kent een omvangrijk onderzoekprogramma op het gebied van onderwijstechnologie, online leren en innoveren met ICT, getiteld: Leren en doceren in een door technologie verrijkte leeromgeving. Dat onderzoek wordt langs twee lijnen uitgevoerd. In de lijn disciplinair onderzoek wordt theorievormend en instrumenterend onderzoek verricht binnen het domein van de onderwijswetenschappen dat tevens bijdraagt aan de verdere expertise-ontwikkeling op het gebied van onderwijsinnovatie. Hierbij wordt voortgebouwd op het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen.

Daarnaast is er een lijn multidisciplinair onderzoek waarin in samenwerking met faculteiten van de Open Universiteit en met andere partners uit het hoger onderwijs problemen worden onderzocht die zich in de praktijk voordoen. De focus ligt daarbij op online leren, blended learning, de inzet van media en op onderwijstechnologie. Zowel onderzoekmatig als ontwerpmatig worden innovaties onderzocht. Partners participeren op verschillende manieren in dergelijke projecten, als mede-onderzoekers, als onderwijsontwerpers en/of als docenten.

Organisatie

Het managementteam van de faculteit Onderwijswetenschappen bestaat uit:

Binnen de faculteit wordt het onderwijs en het onderzoek verzorgd door vier vakgroepen:

Medewerkers

Dhr. prof. dr. Theo bastiaens, decaan a.i.

Vakgroep Leren en innoveren met ICT

Mw. dr. Francis Brouns, universitair docent
Dhr. Daniele Di Mitri, promovendus
Dhr. dr. ir. Peter Ebus, universitair docent
Mw. dr. Olga Firssova, universitair docent
Mw. dr. Maartje Henderikx, universitair docent
Dhr. dr. Hans Hummel, universitair hoofddocent
Dhr. Aodhan Kelly, onderzoeker
Dhr. dr. Roland Klemke, universitair hoofddocent
Dhr. Bibeg Limbu, promovendus
Dhr. dr. Rob Nadolski, universitair docent
Mw. dr. Ellen Rusman, universitair hoofddocent, wnd. vakgroepvoorzitter
Mw. Martine Schophuizen MSc, promovendus
Dhr. dr. Howard Spoelstra, universitair docent
Dhr. dr. Slavi Stoyanov, onderzoeker
Dhr. dr. Stefaan Ternier, universitair docent
Dhr. prof. dr. Wim Westera, hoogleraar 
Mw. Somayeh Zamanikasbi, promovendus
Dhr. Liqin Zhang, promovendus

Vakgroep Online leren en instructie

Dhr. dr. Kevin Ackermans, onderzoeker
Dhr. dr. Gino Camp, universitair hoofddocent
Mw. dr. Kim Dirkx, universitair docent
Dhr. prof. dr. Hendrik Drachsler, hoogleraar
Mw. Sharisse van Driel MSc, promovendus
Mw. Selina Emhardt MSc, promovendus
Mw. dr. José Janssen, universitair hoofddocent
Mw. prof. dr. Halszka Jarodzka, hoogleraar, vakgroepvoorzitter
Mw. Ioana Jivet, promovendus
Mw. dr. Desirée Joosten-Brinke, universitair hoofddocent
Mw. dr. Yvonne Kammerer, universitair docent
Mw. Ekaterina Murayyeva MSc, promovendus
Dhr. Sambit Praharaj, promovendus
Mw. dr. Maren Scheffel, universitair docent
Mw. dr. Irene Skuballa, universitair docent
Dhr. dr. Christian Stracke, universitair hoofddocent
Mw. drs. Claudine Verbiest, promovendus

Vakgroep Sociaal leren

Mw. Mari Ader, promovendus
Dhr. dr. Jorrick Beckers, universitair docent
Dhr. dr. Migchiel van Diggelen, universitair docent
Dhr. dr. Arnoud Evers, universitair docent
Dhr. Jan Implom, promovendus
Mw. prof. dr. Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar
Dhr. prof. dr. ir. Karel Kreijns, hoogleraar, vakgroepvoorzitter
Mw. dr. Femke Nijland, universitair docent
Dhr. Slaviša Radović, promovendus
Dhr. Stefan Robbers MSc, promovendus
Dhr. dr. Steven Verjans, universitair docent
Mw. prof. dr. Marjan Vermeulen, bijzonder hoogleraar
Mw dr. Emmy Vrieling-Teunter, universitair docent

Vakgroep Voorwaarden voor een leven lang leren

Mw. Laurie Delnoij, promovendus
Dhr. dr Jérôme Gijselaers, universitair docent
Mw. prof. dr. Renate de Groot, hoogleraar, vakgroepvoorzitter
Mw. Mara Kirschner MSc, onderzoeksondersteuning
Mw Petra Luteijn MSc, promovendus
Dhr. prof. dr. Rob Martens, hoogleraar
Mw. dr. Céleste Meijs, universitair docent
Mw. dr. Inge van der Wurff, universitair docent
Mw. dr. Kate Xu, universitair docent

Secretariaat

Mw. Daniëlle Amendt
Mw. Marina Pongraz