Over ons onderzoek
Het Welten-instituut is er om het onderwijs verder te helpen. Te ondersteunen met de broodnodige innovatie en professionalisering. Dat werkt vaak het beste door samen te werken. De gekozen aanpak van het instituut is die van de ‘ecologie van het onderwijs'.

Dat uitgangspunt houdt in dat niet alleen theoretisch wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, maar dat ook samen met gebruikers wordt gewerkt aan het ontwikkelen en implementeren van wetenschappelijk verantwoorde leeromgevingen, onderwijsvormen en doceerwijzen in de praktijk. In dat onderzoek wordt rekening gehouden met de complexiteit van het onderwijs en speelt de inzet van de zich snel ontwikkelende technologie een belangrijke rol. Achterliggende gedachte is dat het contact tussen de onderwijswetenschap en de onderwijspraktijk van vitaal belang is voor goed onderwijsonderzoek en daarmee voor een kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

 

Missie

De gekozen aanpak van het instituut is die van de ‘ecologie van het onderwijs'. Dat uitgangspunt houdt in dat niet alleen theoretisch wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, maar dat ook samen met gebruikers wordt gewerkt aan het ontwikkelen en implementeren van wetenschappelijk verantwoorde leeromgevingen, onderwijsvormen en doceerwijzen in de praktijk. In dat onderzoek wordt rekening gehouden met de complexiteit van het onderwijs en speelt de inzet van de zich snel ontwikkelende technologie een belangrijke rol. Achterliggende gedachte is dat het contact tussen de onderwijswetenschap en de onderwijspraktijk van vitaal belang is voor goed onderwijsonderzoek en daarmee voor een kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Onderzoeksprogramma

Leren en doceren in een door technologie verrijkte leeromgeving

Het instituut kent één onderzoeksprogramma Leren en doceren in een door technologie verrijkte leeromgeving. Die naam geeft aan dat er drie aandachtsgebieden zijn waarmee het Welten-instituut zich specifiek bezighoudt. De aandachtsgebieden zijn:

  • Het bevorderen van effectief, efficiënt en aangenaam leren (FEEEL).
  • Door technologie verrijkte leeromgevingen voor doceren en leren (TELI).
  • Doceren en docentprofessionalisering (T2).

Deze drie aandachtsgebieden worden geleid door drie programmaleiders: Renate de Groot, Marcus Specht en Rob Martens. De coördinerend hoogleraar van het instituut is Marcus Specht.

Medewerkers

Hoogleraren

Theo Bastiaens
Els Boshuizen
Saskia Brand-Gruwel
Elly de Bruin
Jos Claessen
Renate de Groot
Marco Kalz
Paul Kirschner
Marinka Kuijpers
Rob Martens
Loek Nieuwenhuis
Peter Sloep
Marcus Specht
Sjef Stijnen
Marjan Vermeulen
Wim Westera

Onderzoekers

Kiavash Bahreini
Floor Basten
Marlies Bitter
Jo Boon
Francis Brouns
Jan van Bruggen
Gino Camp
Kim Dirkx
Hendrik Drachsler
Arnoud Evers
Olga Firssova
Jerome Gijselaers
Henry Hermans
Hans Hummel
José Janssen
Halszka Jarodzka
Desiree Joosten-ten Brinke
Yvonne Kammerer
Roland Klemke
Floor Basten
Karel Kreijns
Giel van Lankveld
Celeste Meijs
Rob Nadolski
Femke Nijland
Enkhbold Nyamsuren
Kamakshi Rajagopal
Peter van Rosmalen
Ellen Rusman
Maren Scheffel
Howard Spoelstra
Slavi Stoyanov
Christian M. Stracke
Esther Tan
Stefaan Ternier
Steven Verjans
Emmy Vrieling
Charlotte Wolff
Kate Xu

PhD

Kevin Ackermans
Mari Ader
Alessandra Antonaci
Laurie Delnoij
Guido van Dijk
Aniek Draaisma
Sharisse van Driel
Selina Emhardt
Konstantinos Georgiadis
Maartje Henderikx
Ioana Jivet
Julia Kasch
Bibeg Limbu

Daniele di Mitri
Ekaterina Mulder
Joyce Neroni
Sambit Praharj
Bob Ramakers
Katerina Riviou
Angel Suarez
Jan Schneider
Martine Schophuizen
Tim Surma
Inge van der Wurff

Onderzoeksondersteuning

Suzan Becks
Sonja van Ingen
Mara Kirschner
Eric Kluijfhout
Jeroen Storm

Secretariële ondersteuning

Mieke Haemers Marina Pongraz

IT-ondersteuning

Hub Kurvers
Harrie Martens
Aad Slootmaker
Wim Slot
Wim van de Vegt
Hubert Vogten

Tweede en derde geldstroom

Francien Beugels
Connie Meegdes
Marlies Timmermans
 

Organisatie

Het Welten-instituut maakt deel uit van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen (PenOW).

Het managementteam van het Welten-instituut bestaat uit: