null Paper over toepasbaarheid tablet/smartphone voor verhogen medische kennis patiënten nu in Open Access gratis verkrijgbaar

ALG_Nieuwsoverzicht_10667_head_large.jpg
Gezondheid
Paper over toepasbaarheid tablet/smartphone voor verhogen medische kennis patiënten nu in Open Access gratis verkrijgbaar
In het December nummer 2018 van JMIR mHealth and uHealth verscheen het artikel 'Assessing the Efficacy of an Educational Smartphone or Tablet App With Subdivided and Interactive Content to Increase Patients’ Medical Knowledge: Randomized Controlled Trial’. Het artikel, mede aan de hand van prof. dr. Rob Kusters, verbonden aan de vakgroep Informatica, is nu gratis te downloaden.

Over het onderzoek

Achtergrond: De moderne gezondheidszorg richt zich op gedeelde besluitvorming door patiënt en geneesheer vanwege de positieve effecten op patiënttevredenheid, therapietrouw en uitkomsten. De kennis van patiënten over hun ziekte en de beschikbare behandelingsmogelijkheden, opgedaan door medische voorlichting, is een van de belangrijkste drijfveren voor de ontwikkeling van deze aanpak. De huidige patiëntenvoorlichting is sterk afhankelijk van medische consultatie en staat bekend als ineffectief.

Doelstelling: De studie had tot doel om te bepalen of het verstrekken van informatie aan patiënten op een gefaseerde, gecategoriseerde en interactieve manier via een educatieve app voor smartphone of tablet de kennis over hun ziekte zou kunnen vergroten.

Methoden: Er is een gerandomiseerd en gecontroleerd onderzoek uitgevoerd met 213 patiënten die door hun huisarts naar 1 van 6 Nederlandse ziekenhuizen zijn verwezen vanwege knieklachten die duiden op knie-artrose. Het primaire resultaat was het niveau van de gepercipieerde en daadwerkelijke kennis die patiënten hadden over hun knieklachten en de relevante behandelingsmogelijkheden na de ingreep.

Conclusie: Het actief aanbieden van informatie aan patiënten op een gefaseerde (per dag), gecategoriseerde (per thema) en interactieve (video- en quizvragen) manier verhoogt het niveau van gepercipieerde kennis aanzienlijk en toont een hoger niveau van daadwerkelijke kennis in vergelijking met de standaard zorgpraktijk.

Download paper

Het paper is gratis te downloaden in Open Access.