Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_WEKIT_head_large.jpg
Digital Learning
Prijs voor paper over leren met Augmented Reality en draagbare technologieën
Immersive learning is een snelgroeiend onderzoeksgebied en het WEKIT projectteam, waarin het Welten-instituut participeert, behoort tot de koplopers in dit veld. Bij immersive learning gaat het erom een leerervaring te creëren waar je als het ware 'in op gaat' bijvoorbeeld door gebruik te maken van Augmented Reality en wearables: draagbare technologieën zoals een smartwatch of kleding met sensoren. WEKIT onderzocht hoe men binnen de luchtvaart, de geneeskunde en de ruimtevaart aankijkt tegen leren via deze technieken. De paper is bekroond tijdens de 3e Internationale Conferentie van het Immersive Learning Research Network die plaatsvond van 26 tot 29 juni 2017 in Coimbra.

Testen en acceptatie

WEKit heeft een aantal testen uitgevoerd met Augmented Reality en Wearables binnen drie industriële sectoren: luchtvaart, geneeskunde en ruimtevaart. Na afloop werd de acceptatie van de gebruikte technieken onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat men in deze sectoren over het algemeen met plezier de technieken heeft gebruikt en er ook naar uitziet om ermee te werken. Als redenen gaven ze aan dat de technieken intuïtief en makkelijk aan te leren waren en ze vonden het prettig ermee te werken zonder dat ze het gevoel kregen ervan afhankelijk te worden.

Voorbehoud

Ze zagen de technieken wel als echte voorlopers en vreesden dat er problemen zouden kunnen ontstaan met de integratie in de huidige systemen en met afhankelijkheid van leveranciers. Opvallend genoeg zag men privacy en veiligheid niet als problemen, mogelijk omdat die zaken overschaduwd werden door de verwachte verhoging in productiviteit en precisie en de betere feedback over taakafronding.

De bekroonde paper 'Technology Acceptance of Augmented Reality and Wearable Technologies' is geschreven door Fridolin Wild, Roland Klemke, Paul Lefrere, Mikhail Fominykh and Timo Kuula. Bekijk de presentatie die de auteurs hierover gaven op het de iLRN 2017.

Lees meer over WEKIT of bekijk de video.

Meer nieuws van het Welten-instituut (selecteer Onderwijswetenschappen).

Maak kennis met het Welten-instituut.