null Project 'Leren beter begrepen': werken aan het lerend vermogen van het jeugdveld

OW_4CID_14196_head_large.jpg

Project 'Leren beter begrepen': werken aan het lerend vermogen van het jeugdveld

De samenleving verandert snel en de leefwereld van jongeren zo mogelijk nog sneller. Voor organisaties en professionals die zich richten op de jeugd is het cruciaal dat ze mee kunnen bewegen, want alleen dan kunnen ze passende zorg bieden. Het project 'Leren beter begrepen!' onderzoekt hoe we in het jeugdveld in Limburg lerende organisaties kunnen creëren, zodat ze jongeren met psychosociale hulpvragen beter ondersteunen.

Lerend vermogen

De Open Universiteit is als een van de instellingen betrokken bij het project dat zich richt op het lerend vermogen van organisaties in het jeugdveld in Zuid-Limburg. Daarbij is er specifieke aandacht voor leerklimaat, gedragsverandering en interprofessionele samenwerking. Centrale vragen zijn: hoe kun je een lerende organisatie bevorderen, hoe kun je de bestaande aanpak verbeteren en wat zijn de effecten op professionals, jongeren en gezinnen?

Inzichten delen via werkplaatsen en netwerken

Het project wil een blijvend lerend klimaat ontwikkelen in het jeugdveld van Zuid-Limburg, zodat organisaties jongeren en gezinnen de best mogelijke ondersteuning bieden. Het team zal de inzichten die ze opdoen in het project delen via werkplaatsen en netwerken, zodat ook andere organisaties ervan kunnen leren.

Samenwerking kennisinstellingen en praktijk

Naast de Open Universiteit maken ook Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht deel uit van het projectteam. Zij doen samen onderzoek naar het leerklimaat in organisaties en bestaande effectief gebleken interventies om het lerend vermogen van organisaties te bevorderen. Verder bestaat het consortium uit twee praktijkorganisaties (MIK & PIW Groep en Radar), twee partners uit de gezondheidszorg (GGD Zuid-Limburg en Academische Werkplaats Mosa) en twee jongerenvertegenwoordigers (Jongeren Netwerk Limburg, JONK Westelijke Mijnstreek). In co-creatie sessies wordt gekeken of bestaande interventies om het lerend vermogen te bevorderen passend zijn of aangepast kunnen worden voor deze organisaties en welke rol (leer)technologie hier eventueel bij kan spelen. Het project heeft een looptijd van 18 maanden en krijgt €400.000 aan financiële steun van ZonMw.