Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Digital Learning
Promovendus ontwikkelt platform om onderzoekend leren te ondersteunen
Onderzoekend leren (IBL) ziet vragen als het beginpunt van leren. Studenten hebben een vraag en ondernemen actie om het antwoord te vinden. Zo vinden ze het antwoord op hun vraag en doen ze nieuwe kennis op. Het is de bedoeling dat studenten de vrijheid krijgen om te onderzoeken. Aan de andere kant is er geen gestructureerde leertaak, dus ze hebben wel goede ondersteuning en begeleiding nodig. Hoe volg en ondersteun je zo’n proces? Dat onderzocht Ángel Suárez. Hij ontwikkelde en testte een platform om dit soort leren te ondersteunen: DojoIBL. Op vrijdag 1 december 2017 om 13.30 uur verdedigt hij zijn proefschrift.

Voortdurend verbeteren

DojoIBL imiteert onderzoeksprocessen zoals die in de echte wereld plaatsvinden. Het organiseert de activiteiten in verschillende fases. Daarbij vermengt het formeel leren (bureaugebonden) met informeel leren (mobiel). Bij de ontwikkeling kon Suárez voortbouwen op de ervaringen van een eerder Europees project waar het Welten-instituut in participeerde: weSPOT. Mede daardoor biedt DojoIBL nu een goed schaalbare infrastructuur met een sterke focus op (mobiele) dataverzameling en het aanleren van zelfsturing. Binnen één jaar is de methodologie geïmplementeerd in 10 nationale en internationale projecten. Daarbij werden de studenten op verschillende momenten geïnterviewd. Tijd- en taakmanagement bleken de cruciale functionaliteiten te zijn en werden in verschillende implementaties steeds verder verbeterd. Zo werden na feedback zaken geïntegreerd als een ingebouwd planningsinstrument en DojoAnalytics. DojoIBL is zover doorontwikkeld dat het ingezet kan worden op scholen. Maar er is wel een korte training nodig, bijvoorbeeld in een workshop voor leerkrachten, waarin wordt uitgelegd hoe je het platform het beste kunt inzetten.

Google Glass 

In de loop van zijn onderzoek experimenteerde Suarez ook met Google Glass als instrument om samenwerkend onderzoekend leren te ondersteunen. Google Glass bleek voor bepaalde fases van het onderzoeksproces goed inzetbaar. Maar vanwege de wat lastigere navigatie en de resolutie van de display was de Google Glass niet geschikt om het hele onderzoekstraject te ondersteunen. 

Ángel Suárez Fernández (Oviedo, 1986) verdedigt zijn proefschrift Collaborative inquiry-based learning op vrijdag 1 december 2017 om 13.30 uur in Heerlen. Promotor is prof. dr. Marcus Specht, co-promotor dr. Stefaan Ternier.

Ángel Suárez Fernández

Ángel Suárez Fernández